JAS 39 Gripen till Brasilien?

2009-09-09

Försäljningen av JAS 39 Gripen har väl ofta misslyckats har jag för mig. Någonstans i bakhuvudet har jag dock ett vagt minne om några sålda (eller utlånade?) till något litet europeiskt land men kanske tar jag fel eller att man klarat att sälja till flera länder. Jag har verkligen aldrig följt det.

Igår läste jag att en affär med Brasilien skulle vara körd och att de istället väljer ett franskt alternativ. Men stämmer det? Idag finns andra uppgifter efter ett uttalande från en av deras ministrar.

JAS 39 Gripen känns dessutom bra lämpat för deras behov (stridsflyg är dock ett expertområde där min kanske lätt nationalistiskt lojala men amatöristiska syn är intetsägande). Ännu viktigare är nog den politiska bilden just nu och den är väldigt gynnsam för en svensk leverantör. Frankrike är givetvis alltid politiskt potent men inte sällan lätt "kontroversiell". Jag skulle därför inte alls bli förvånad om SAAB klarar att få affären med Brasilien (^_^)

En sak som talar för SAAB är att samarbetet med Frankrike knappast störs annat än med lite tillfälligt gnäll. Affär med SAAB öppnar däremot upp för nya samarbeten. Allt sådant har blivit viktigare efter att den ekonomiska "krisen" startade. Brasilien skulle också må bra av många fler starka högteknologiska samarbeten för att utveckla den egna industrin.