Sarah Palin vs Moment 22

2015-03-05

Citerande Washington Post som citerar Sarah Palin:


“The strain on military and their families, it is enormous. During World War II the average deployment in the combat theater, it was six months. Korean War, nine months. Vietnam, 13 months. For Iraq and Afghanistan, an initial enlistment was 45 months.”

Från: Fact Checker: Sarah Palin’s odd description of Iraq and Afghanistan deployment trends (2015-03-04) | The Washington Post

Åtminstone tills jag fyllde 35 lärde jag ibland om världen både från film och romaner förutom vad nu i övrigt. Det tycks ha blivit mer sällsynt med åren (vilket åtminstone för en del "personlighetstyper" är vanligt) och lär sällan från annat än mer fakta-relaterat. Emellertid hann jag med att lära (jag läste många år väldigt många romaner i genomsnitt per dag - cirka tre per vecka - så är det inte nytt och ej okänt har jag läst det) vad vi illustrerar med följande Wikipedia citat:


"It is set during World War II from 1942 to 1944. It is frequently cited as one of the greatest literary works of the twentieth century."

Från: Catch 22

Och att dra någon slutsats om genomsnittlig tjänstetid som amerikansk soldat under WII är tror jag som min bild av Palin formats åren efter presidentvalet ungefär jämförbart.


Ändå från bilden Palin format efter hennes presidentval av och till mycket upplever jag olämplig i uttalandet vet jag egentligen inte om hon hade blivit en dålig vicepresident (eller för den delen dålig president om det varit aktuellt). Jag känner inte riktigt att jag har amerikanska presidenter att jämföra med liknande henne. Går man längre bakåt i tiden inkl. fler presidenter än jag har annat än i bästa fall ytlig kunskap om tänker jag att man kanske hittar några jämförbara med men det har jag nu aldrig gjort. Det är kanske inte det här saker kommer ner till praktiskt där såväl som knappast realiserats om så (givet mer av etablerade stödfunktioner just för att undvika underliga uttalanden). Jag inser förövrigt att den ända president jag faktiskt följt upp uttalanden för innan denne blev president är President Obama: Så jag saknar uppenbart all referens att bedöma frågan genom att jämföra mot normalt. Mer att jag endast upplever en normalitet.