Sydsudan: Är det dags för extern kompetens? Är det utanför vad ni själva kan klara?

2015-02-14

Vi får se om diverse grupperingar i Sydsudan gemensamt klarar att ta saker till något funktionellt. Annars menar jag att det kan vara mänskligt mer insiktsfullt än kanske förväntat att erkänna att man inte får ut rimligt mycket resp. av konceptet Sydsudan och att man ej klarar att göra något av det själva efter nu ett antal år.


Kanske kan en lösning vara att söka kunnande management externt? Utanför själva landet?


Jag är förvisso svensk utan anknytning Afrika i ening att jag någonsin bott där. Men jag har några år intresserat mig för Sydsudan. Dess fina kultur, länge kamp, och rika naturtillgångar intresserar mig. Dessutom har swahili som talas bland en del grupper mer långt söderut varit vad jag tittat på (om än ej lärt som talat språk).


Och jag kommer från en kultur där man sedan uppväxt lärt sig hur man civiliserat röstar, samarbetar m.m. Jag kan utan att tänka på det massor om sådant.


Kanske ska jag komma ner och göra president några år tills Sydsudan hämtat upp sig dit där man kanske kan klara det med intern kompetens. Jag är också villig att prioritera det som slutsteg genom att ta några mer juniora sydsudaneser jag oochar och lär upp delvis på min fritid om civilisation, kultur, människan o.s.v. Det sista gör jag gärna ideallt därför jag bryr mig i världen och tycker inte delar ska ruttna bort bara därför att man där kan historiskt kultur-evolutionärt vara en 500 år bakåt i tiden jämfört med var jag står.



Och är saker och ting värre än de tycks nu kanske vi behöver göra ett ingripande. är val mer varaktigt skjutna på framtid gäller att Sydsudan avstått detta som väg och att management kommer ner till leveransförmåga att ta rollen där självklart givet nivån rent allmänt management klarat sista åren är det bara att åka ner och göra president efter någon veckas initial insats.


I all realism är jag minst 10 - 20 ggr som det tycks nu jämfört med någon som suttit i regering Sydsudan. Nästan att man skulle behöva anstränga sig för att inte utan att tänka på det lösa Somalia också och inkludera in det i ett nytt Big Horne country.