Redundans eller återhämtningsbarhet är en fin sak

2014-01-24

Nu vaknar vi upp igen ungefär gissar jag grovt samma tid. Och avkopplande nog att testa förbindelse mot några steg bort (tror jag) regeringen upplever jag mindre kritisk i någon mening med det större sådana ansvaret lokaliserat distribuerat över län, kommuner, och kanske något mer (men ej uppdaterad på några år) har vaknat.


Fast egentligen om man gått över till lokala lagrade mappningar eller bytter till annan alternativ att klara ut ip till dns (om jag tolkade vettigt min upplevelse) tycker jag inte att det ska behöva märkas alls. Om ej ett svar tar man mot alternativ direkt. Jag betvivlar ju någon kostnad numera för sådant oavsett bandbredd eller datorer i lokal mening i alla fall. Om jag någonsin blir motiverad borde man väl egentligen sätta upp ett lokalt litet mellanlager som stoppar in sparade mappningar vid behov (squid tror jag en hette för det bra fungerande från en-datorsnät till bredbandsproviders som åtminstone förr Telia och senare TeliaSonera).