Riktad information - Retro / Nostalgi

2013-11-13

Retro (nostaligi) kompletterar Propaganda och förstärkt information med en till metod-domän att använda för att addera kraft till en helhet vi konvergerar till (ex. en produkt med flera detaljer vi kan jämföra eller approximera med välkända symboler eller koncept uttryckande ex. bl.a. retro).


Retro diskuteras inte närmare här. Istället refererar jag till flera studier från University of Southampton rörande påverkan nostalgi resp. den sammanfattning i samband med fallstudierna jag gjorde för några år sedan för att ta några exempel för att se ungefär hur det kunde användas. Min sammanfattning där föregriper senare modeller anpassade automatisk analys av innehåll (ex. och särskilt nyheter för prediktion) och kan mycket möjligt använda begrepp senare ersatta eller sammanförda.



Vidare tog jag med några av de produkt eller tjänste-sample jag valde ut manuellt att titta på i samband med fallstudien. De finns länkade sist.




    Och exempel på mobil dataspelskonsol jag själv hade ett exemplar av i lågstadiet. Min generation X var tror i mycket kanske lite mer moralisk än senare generationer. Vi piratkopierade inte våra Game & Watch även om jag nog tror flera brottades med motivation att ta fram logikmeter, lågdkolv o.s.v. för att få en varaktig samling av mer än ett spel (ingen ahde mer än ett) utan lånande dem istället i tillfällig byteshandel istället.

Studierna från University of Southampton

Press-release relaterat deras senaste publicerade studie:

Moderna studier nostalig i urval (uteslutande en del nära relaterade från mindre här praktiskt relevanta domäner):


Rörande studie nedan notera möjlighet att något jämförbart diskussion i Riktad information - Identifiera potenta symboler 1: Similarity med perspektiv etablera dem för att vara ett för grupper gemensamt uttryckt som definierar något gemensamt från aktiverat kontext d.v.s. potentiellt för det intressantare när vi bättre förstår vilka vi talar till:



Exempel: Retro



Många fler exempel finns att hitta på Pryltrend.