Riktad information: Budskap levererade med välkända symboler i många varianter från kringliggande associerad koncept-grund

2013-11-12

Välkända pandan gjorde jag några enkla varianter av tidigare där jag försökte ta in motsatsen till det mer fridsamma, cute och ett djur egentligen på sitt evolutionära slut utan annat än försvinnande begränsat naturligt habitat ganska komiskt i deras slöa "idisslande" av bambu (även om de i sista stund - eller kanske en atavistisk rest - kan ge sig på att ta gnagare om de går fram "frivilligt" till pandan):



Illustration: Image Composer Hans Husmana.

Jättepanda efter att ätit flera studenter på Himmelska fridens torg.


Symboler likt flagga tenderar nog ofta att inte väcka eftertänka utanför särskilda situationer (antingen varande en "intern" i andra frågor pågående svår att röra vid denna väg tror jag eller närmare Tyskland direkt efter Andra världskriget) om vad de egentligen representerar och berättar där uttryck kring dem nog ofta lätt förstärker kontrast inte mer runt själva landet och dess gränser oavsett egentligt budskap (d.v.s. oavsett om uttryckt ex. av mig relativt Kina eller av kines relativt Kina).


Men utrymme vi tar på informationskanalen kan ju inte bara - inte helt enkelt i alla fall - vara ständig repetition. Likt term frequency–inverse document frequency, Redundancy (linguistics) / Redundancy (information theory) och Data compression reduceras upprepning utan variation i värde om eller när vi redan relativt populationen nått långt. Den större mängd av starka men ej på flagg-nivå national-definierade symboler är därför inte bara i sitt starka utan lämnar kanske oftare flexibilitet att tänka utan att spontant-reagera som nationstat-angripen och erbjuder god möjlighet variation.


Kraften från symbolerna är i sig oavsett budskapen viktigt. Om inte hela budskapet bli redundant språk man lika gärna kunde avstått från att säga krävs ju viss läs-motivation hos den målgrupp vi snackar till.


Nedan ett exempel med den välkända hyllningen till den trygghet ett enormt stort antal i små-detaljer varierade medborgar-enheter fritt att ställa upp som man vill ger när dom inte går runt själva och ställer sig fel: Terracotta Army.



Vad är potenta egenskaper här?


  • Mycket stort i antal, area o.s.v.
  • Unikt.
  • Understryker Kinas mycket gamla historia som en högt utvecklad kultur.

Men vad är skillnaden mot idag?


  • Ännu idag styrt av ett hov med lokala kungar införlovade i ett kejsardöme.
  • Under "lugnare" tider inte mer än korrekt ständigt vakande över general-gruppen hovet står nära.
  • President eller premiärminister eller kungamakare - eller pensionerad kejsare som dragit sig tillbaka åldrad till kloster.

Annorlunda i namn och med från utlandet lånat nytt innehåll men i allt praktiskt för medborgarna samma sak i så mycket.


Ett folk fryst i historien. Ett verkligt uppgrävt exempel på den större ondskan som visar i världens skolbarns böcker att dom större övergreppen inte endast finns i historien. En besläktad variant är Museum Nordkorea:



Och vanföreställningen om individen som saknade vilja. Att därför att vi beklär varje soldat med den yta vi önskar och ställer dem där vi vill kommer vi leva i evighet. Formens illusioner. Inte mer verkliga för en lerfigur som i en levande soldat. Människa och ges möjlighet att tala lte med den senare kan kanske både det ena och andra förändras.



    People's Liberation Army 1st Amphibious Mechanized Infantry Division i samband med demonstration för vid tiden US Chairman of the Joint Chiefs of Staff Adm. Mike Mullen 2011-07-12.


Och i omvärldens möte lerfigurer i historien eller idag såväl som handel - som de flesta i individ-antal från omvärlden möter Kina - betalar man en liten summa för att gå in och titta på lerfigurerna eller jämförbar liten summa för att se det avskräckande exemplet uttryckt i media eller för att köpa billig vara på Alibaba tillverkad av rättslös arbetare.


Det finns helt säkert en mängd minst lika görliga mellan koncept-ide och ofta praktiskt enklare för att nå i kanalen visualisering från terrakotta-armé-konceptet eller från andra symboler. Min tanke här var dock att ta det första jag kom att tänka på spontant vid tillfälle under dagen. Poängen är ju en kreativ-bredd över individer ej stirrande sig blind på finare nivå-skillnader och här ge ett mindre antal exempel på hur vi kan resonera innan vi går vidare.


Från del-komponenter kan vi korrekt se att ett flertal visualiseringar är möjligt. Ex. att uttrycka likhet i substans hos resp. tillsammans med isomorfologisk likhet mellan nuvarande kinesisk kejsare och lämplig kejsare från historien. Jag valde här och fortsatt att införa termen "koncept-grund" för detta även om jag själv föredrar att se det som scenen med dess bakgrund, teman och återkommande "figurer" men jag tror det lätt förväxlas med en scen som ex. avbildad av ett foto.


Koncept-grunden ger ett förberett tänk att realisera varierat och där vi också kan förändra och föra upp när nytt kommer i verkligheten eller vi inser möjligheter vi innan inte såg. Ej helt olikt att som skribent ha ett antal "ämnes-tema" att återkomma till eller rent av "artikel-varianter" (ex. testa brandvägg två gånger per år med minst en som har tydligt problem, något vettigt, ett par olika teknik-varianter passande olika kundgrupper o.s.v.).


Riktad information



Ett minst lika mycket som för något annat exempel på en grupp av konstnärliga kreationer (just i ex. teve-serien Family guy) i det visuella mycket mätbart på en högre nivå än det ibland mer skissartade jag gör:



Inledande översikt närmare substans och "symbol-ytans" färg och känsla medan mer ovan utanför ex. handlar om formen, komponenternas relationer skapande helhet, samspel eller motstånd mellan scenens symboler och vad indikerat om föregående resp. kommande tidpunkt: