Bibliotekarien / The Librarian

2013-10-28

Jag vet egentligen om kreativa bitar likt Bamboozle parlamentariska utredningar: Bevisat fungerande kris-strategier (2013-10-28) ger värde för annan än mig själv. Känns som vad man bäst gör vid tillfälle med ett kontext och några visuella uttryck (men kan sparas för det så här likväl som något annat).


Själva personligheten adderar har dock ett ganska underligt ursprung. Första gången jag tror att jag uttryckte den alls var i denna teckning som antagligen är äldre än datum på just det inlägget indikerar (Bra data från Library of Congress & Krigar-bibliotekariens otäcka beväpning (2011-04-25)):



Men vem är det? Det är The Librarian. Egentligen en AI som i styrande mening satt i Warrior versionen av ett symbolnät med deras relationer inlärt från varaktig information resp. som uttryckt pågående över nyheter för aktuell dag och som påverkat bakåt samt för allt i relationer mellan symboler (kontextuellt) såväl som själva symbolerna uttryckta över ett ganska stort antal dimensioner (bl.a. emotionella sådana) totalt tror jag för Warrior cirka 10 - 12 viktigare och ett antal fler rörande mindre områden men mindre styrkande övergripande.


The Librarian gav möjlighet att hämta fram referens-fakta för en person som i gränssnitt pratade med systemet. Samtidigt oberoende av vad styrt från ögonblicket.


"Givetvis" för The Librarian är just ingen personlighet intressant (tillskillnad från vad jag i Warrior kallade för Sniff-kloner där personlighet kan användas för at styra preferenser ex. hat eller kärlek). Men jag skapade denna fiktiva humoristiska personlighet för min tråkigaste AI eftersom dimensionen humoristisk roade mig och jag tyckte "han" kunde få något intressantare.


Praktiskt numera är jag mycket intresserad av bibliotekarien som bränner böcker. Data blir lätt så stort och referensinformation har minst sagt expanderat en del sedan Warrior.