TV-branschen nu och utvecklingen åren som kommer

2013-01-18
  • Förkortad konceptuell sammanfattning inför den längre artikeln och övrigt återkommande vanligen runt mars-april vartannat år.
  • Principerna diskuterade är intressanta för TV genom att de där är mycket tydliga.
  • Praktiskt för nya mätmetoder och just nu snabbare direkt möjligheter är det dock egentligen värdefullare 2013 - 2014 för tidningsvärlden. Genom att de saknat möjlighet att kompensera en liknande process lika enkelt genom förändrad relativ intensitet ligger de motsvarande före i processen.
  • Medieföretag som känner att de här och genom åren fått ut värde får gärna betala tillbaka det lite längre fram när det troligare börjar röra sig mer kring demokratifrågor i Asien genom att tidigt prioritera aggressiv bevakning.

USA's ekonomiska problem relaterat media och nya produkter är (till [Red. Tar bort en skattning och mätning jag ej vill motivera eller just nu har tid att mäta färsk] ...]%) relaterat en negativ feedback-process TV-produktion i ett bayesiansk ying-yang-förhållande till vad jag väljer att beskriva med en negativ stereotyp snarare än en entydig egenskap av gruppen (för att balansera de minst lika osanna positiva stereotyperna marknadsbolagen använder för samma grupp) cannabis-missbrukare bland yngre vuxna.


Dessa är en stabil lättsam tittargrupp onaturligt lättroade samtidigt som när- och långtidsminne blir förvirrat. Att optimera kortsiktiga ekonomiska faktorer utan att utökad den faktiska produkten per intäktskrona tillsammans med den totala intäkten genom att man når fler per kundvärde i annonskanal och når fler beräknat i derivata-spridning genom tv-tips m.m.


Resultatet har blivit att tv-produktionerna för hög-kvalitativa produkter hänger kvar vid i samma antal produkter med monopol som följd. Marknaden tycks alltid i kris och produktionen dyr med det ända gemensamt alltid positivt en trogen tittarskara
den tämligen flumma marknadsanalys-branschen tycker är trendsättande, hipp och ung.


I Sverige varande en av västvärldens minsta tv-marknader i förhållande till språkområde har processen åren sedan jag började av och till följa det (inlett ganska tidigt med att skapa fallstudie-värde just genom vårt mindre språk genom att uttrycka bekräftelse av och till rörande konceptet de alla konvergerade in i1) varit och är ytterst tydlig.


TV-kanalerna klarar bra av att visa helt ok tittare i antal och trendighet genom att rulla ett fåtal tecknade komediserier för vuxna varje dag året runt adderande ett fåtal nya avsnitt per år. Variansen är som man kan tro mycket mindre bland tittarna och tidsperspektivet ligger mer relaterat til år än övergående individuella faktorer som semester, en missbrukperiod, depression, barn som börjat titta på TV m.m.


Oavsett den individuella tittarens kognitiva förhållande till detta är stooner TV ytterst korrekt. Anledningen till oavsett vad TV är så fantastiskt populärt är att det ytterst energieffektivt genom att kombinera visuellt data med människor som är i flock beteende talande påverkar våra grundläggande motivationer relaterat möjlighet (ett välkänt mindre smakfullt exempel på detta är givetvis betydelsen till och med erotiska antydningar kan ha för en films förmåga att nå ut - och självklart den totala avsaknaden av annan kvalitet nödvändig när det gäller rent pornografiska produktioner).


TV kan därför lätt i sig själv klara att nå ett inlärt förhållande med kunden genom upprepning ökande sannolikheten för ny upprepning.


Ying-och-yang förhållandet innebär dock samma sak omvänt. Likt pornografin är TV-beroende befintliga tittare där mycket troligt just din dagliga cannabis-rökande tittare i åldern runt 25 år är en den mest värdefulla att ha för att konstnärligt kunna uttrycka rätt tittarstatistik för att få ekonomiska belöningar av annonsörer och trycka ner dina fiende kanaler på the ladder.


Inga av konceptet här indikerar ifrågasätter att TV-bolagen tillämpar fel affärsmodell. Värdet i tittarkroppens stabilitet: återkommer, accepterar oerhört många upprepningar till priset av en produktion och kundgruppens glada attityd till färgglada stolpdiagram och häftiga reklambyrå-fester gör det för mig som saknar produktionskunskap om TV (därmed inte kan föreställa mig bra nya innovationer som kan slå sönder vad som tycks vara en destruktiv-process i det att vi trots det relativa värdet för leverantörerna ändå ser att de kontinuerligt tycks reduceras) kan inte tänka mig att någon chef ex. på en svensk TV-kanal kan vara relativt övriga rimligt framgångsrik utan att besvara en stor del av vad man gör just på detta koncept. Ingenting kommer i närheten av att
leverera samma antal tittar per kostnad.


Även enskilt oerhört framgångsrika tv-serier som inte minst den i närmaste åren bakåt Rome (Impact: Wikipedia) var exempel på klarade ändå inte att slå igenom denna mur. Enorma horder med tittar i mängder av länder. Ändå väldigt dyrt och antagligen ännu på den negativa sidan.


Kanske är en del av tv-bolagens (motsvarande deras stooner-tittarres förmåga att hitta
ursäkter som flyttar förändrande beslut en dag framåt) problem samma som tidningarnas i att de ursäktar problemet genom att angripa andra företeelser de själva ej kan påverka. Dagens Nyheter är t.ex. maniskt troende på att mängden icke-redaktionell reklam skulle ha ökat utan att jämföra katalogförsäljningen och direktreklamen till dörr åren innan internet var en stor marknad med nu seriöst för att istället räkna antalet personer "officiell" statistik (och generellt för tidningarnas emotionella uttryck i området genom åren i avsaknad av seriös statistik och klara att ta sig från att naturligt för branschen förstå och betrakta problemet som vad man löser genom att förklara saker för sina läsare till att se till att man begriper situationer: i all strategi försök åtminstone att periodvis ta dig till ett tillstånd av total oförmåga att lita på något eller någon inkl. dig själv) talar om byggd på totalt antal personer som ett ögonblick kommer in på kanalen oavsett om bara några sekunder. Istället att Dagens Nyheter vågar erkänna att de åren som kommer inte längre konkurrerar med sina polare på Svenska Dagbladet och någon till utan allt svensk språkigt. Och för TV-bolagen att förstå att dom konkurrerar med sig själva nu och att det kanske skadar deras förutsättningar att utnyttja samma metod optimalt löpande in i framtiden:


  1. TV-produkter med rätt grund-beroende-potential för att ge nya saker att rulla runt år efter år minskar.
  2. Billiga nya produkter motsvarande någon för ögonblicket halv-känd kock, inredningsarkitekt, inspelning av fulla ungdomar på semester eller vad som helst saknar den potentialen.
  3. Därmed stressas relativt hela gruppen av möjliga tittar det mest effektiva innehållet som överutnyttjas lite mer år efter år.
  4. Samtidigt som låg-produktionerna kontinuerligt tappar värde i den mening att de hela tiden måste klara att uttrycka växande relativ ökning i reward-dimensioner kostnadseffektivt d.v.s. mer unknown samtidigt gärna i annat mer known (du vet att det kommer bli bra TV när programledaren redan gjort drog-skandal innan inspelningen börjat tillsammans med tävlingsdeltagarna man precis valt ut till produktionen , högre intensitet, högre uttryck av enkla visuella värden: "romantik", alkohol, relativ makt i flocken (jämför med hur lite värde det idag urtjatade Robinson konceptet levererar jämfört med när det kom "nytt" till världen), allt tydligare och större uttryck av positiv och negativ. Här återanvänder jag motsvarande tre av de tio mest grundläggande (två-dimensionnela) egen-dimensionerna i min mätmodell relaterat symbolerna och deras relationer d.v.s. Positive - Negative, Up - down (intensitet) och Known - Unknown.

Trots min avsaknad av TV-produktionskunskap nog att ge konkreta lösningar är lösningen i den tilltalande enkla abstrakta värden tydlig och hoppas jag självklar för alla. Skapa den optimala TV-serien genom att bedöma den från alla värden:


  1. Antalet tittar vi kan få nu relativt kostnad. D.v.s. när endast detta värde skapas din typiska vulgär-tv-produktionen med fylla inspelat med två-kameror och en programledare i någon lågpris-del av världen.
  2. Skapa TV-serier du kan visa i repris inte tre gånger utan 100 gånger, 1000 gånger... År efter år. Relativt kostnaden att producera dem.
  3. Göra ett och två på ett sätt som förvältar ett långsiktigt värde i kanalens varumärke och därmed bygga förutsättning att reducera kostnaden för 1 och 2 genom att lättare ta tittarna till att pröva nya paketeringar av TV-droger. Ex. Jag gillade Simpson, Family Guy i TV6 och vet att alla vi hippa-ungdomar som vågar inse att cannabis är nyttigt med alkohol jag ska sluta dricka när som helst är onyttigt, så jag ska ta en risk här och pröva deras nya tecknade vuxen-program."

Innan man rusar iväg oavsett bransch och försöker realisera dessa värden menar jag att det finns värde att både erkänna den kreativa konstnärliga aspekten i skapande och att inse att konkreta mätmetoder har värde och att de som tillämpas inom ekonomi och tittare saknar korrekt-värde-levereande motsvarighet för produktion i det att metoderna ej förändrats på många år och fungerar allt sämre.


Även om jag via implemeentationer av delar av modell excellent kan följa reward-uttryck för och relationer mellan nära nog alla koncept som förekommer i engelska och prediktera kort- och långsiktigt ser jag ändå inte att det skulle vara direkt trivialt att ta samma koncept till utvärdering av en ny TV-produktion. Prediktionen kommer ju alltid på att åtminstone visst data finns bakåt för aktuell time frame (prediktion framåt i kortare tid) resp. både aktuell time frame och åtminstone ett antal sådana bakåt för prediktera längre in i framtiden.


När ex. en ny TV-produktion, konstverk eller vad som helst utan historik ska skattas är det enda vi kan utgå från de reward-associationer som finns till komponenter i helheten vi kan identifera. Trivialt ex. ett känt namn och praktiskt viktigare i det kostnadseffektiva symboler som har mer varaktig kulturellt värde och är väsentligt billigare, samt effekten av samband mellan dem som tenderar att ha abstrakta egenskaper i hur vi reagerar på dem.


Emellertid ligger en stor del av något nyskapat i dess potential i det kreativa. Det kreativa inkluderar inte minst förmåga att se nya relationer mellan koncept här tittare accepterar som tilltalande och börjar konsumera. Det är svårare utan den fortlöpande statistiken för introducerad produkt relaterat koncept vi runt denna produkt tenderar att konvergera symboler (ex. dess varumärke).


Skattningar av denna typ går att göra men det är svårt för mig att skatta deras värde, och min är jag övertygad om mycket underbyggda tolkning är att man här aldrig kan fastna i en typ av lösning, därför att processen är aldrig exakt utan kommer med nödvändighet viktigast handla om att indikera enskilda möjligheter till kraftig förstärkning genom förändring eller visa på problem som därefter kan kontrolleras riktat djupare med en kunnig människa. Fler metoder och verktyg är bra för att hitta sådant vi blivit hemma-blinda på.