Rörande Telia Bredband är problem och kostar tid fick jag nu svar från Telia i en kommentar till inlägget.
Hade jag fortfarande skrivit för någon tekniktidning ex. i IDG hade jag nog blivit lite besviken på inlägget därför att fler problem, svårigheter att lösa problemen m.m. skapar möjlighet till en bra artikel att publicera men här där man söker en bra lösning på ett faktiskt problem utan något värde av problemen var det ett svar som indikerar en god lösning och åtminstone via e-post kanske vad som visar sig bra kundsupport.
När problemet ev. är korrigerat eller när det är dags att följa upp ändå ska jag sammanfatta i ett nytt inlägg.
Efter svaret jag citerar nedan följer en kommentar av mig till vad hon faktiskt skriver.
"Hej Hans!
Det var ett långt och detaljerat blogginlägg, som gör att jag vill skriva ett nästan lika långt och detaljerat svar :)
Till att börja med får jag förstås beklaga att vi inte lyckades få ut modemet i rätt tid! Vi har leveransförseningar på det sedan en period. Dock har förseningarna aviserats först en period in i januari, och var alltså inte känt vid tiden för dina föräldrars beställning. Annars hade det förstås varit att föredra att vi hade startat upp abonnemanget först vid det datum som modemet faktiskt kunde levereras - om ingen annan överenskommelse träffades.
När jag först såg dina bilder av bekräftelserna tyckte jag att modemet hette likadant överallt. Sedan insåg jag att det står Thomson på ett ställe och Technicolor på ett annat. För mig är det så självklart att det är samma sak, att jag alltså först inte ens såg skillnaden. Jag gissar att det är samma hemmablindhet som ligger bakom att det heter olika saker på bekräftelserna också... Det är i alla fall så att Thomson är ett produktnamn som behållits av Technicolor även efter att företaget i övrigt har bytt namn. Samma modem, different name...
Någon utförlig manual har vi inte, mycket eftersom vi använder en anpassad mjukvara som dessutom uppdateras ofta nog för att en manual skulle kunna bli föråldrad innan den ens har hunnit produceras... Tillverkarens egen manual stämmer dock till stor del, och den är vanligen lätt att hitta vid en snabb sökning på internet, exempelvis på "Thomson 789".
Angående fakturan och vad butiken kunde hjälpa dig med, så har jag förresten gott hopp om att du ska kunna få den hjälp du efterfrågar nu när du har kontaktat oss via e-post.
En av anledningarna till att de i butikerna inte kan hjälpa till med riktigt samma saker som "Telia centralt", är att de i butiken måste ha så bred kunskap att de inte har möjlighet till samtidig specialisering. Jag själv exempelvis, kan mycket om teknisk support för våra fasta bredband, men desto mindre om abonnemangsfrågor eller det som rör våra mobila tjänster. I butiken behöver de kunna både fasta och mobila tjänster, och lite om både abonnemangsfrågor och teknisk support... Något som dock förstås inte ger orsak att bemöta dig annat än trevligt, så jag får be om ursäkt även för att bemötandet inte var som du förväntade dig!
Fördelen just via e-post, är i alla fall att vi som är specialiserade på respektive fråga, kan hjälpa dig med varsin bit utan att du ens behöver märka av att det är flera personer inblandade.
Inklusive alltså att se till så att fakturaproblemet blir löst.
//Lisa Arvidsson
Telia kundservice"
Stort Tack för svaret,
En till fråga du ev. besvarade och som jag missade (vill svara nu men har lite begränsad tid) är jag inte vill behöva lämna tillbaka det modem vi nu använder utan att ni antingen ej skickar det andra modemet eller att dom får båda modemen utan någon kostnad för det.
Rörande sammanblandning produktnamn ligger här också att den Taiwanesiska leverantören ju har produktnamn ZyXEL tillhörande Unizy, Taiwan. Vilken var vad jag fick manual för.
Jag ska posta din kommentar i enskilt inlägg så att den syns för alla läsare även där åter-publicerat.
Rörande manual fanns heller inget behov av detta för mig. Och även om jag många gånger tidigare satt upp liknande saker tror jag heller inte att just någon annan har behov av det heller givet att:
1. Färgerna på kablar stämmer med uttag för de uttag där sammanblandning kan ske.
2. Och att det därefter bara är att sätta på modemet så fungerar det efter en liten stund.
Jag har heller ingenting generellt emot Telia och gillar att den för mig energieffektiva lösningen att beskriva problemet i ett blogg-inlägg och e-posta er verkar lovande.
Vilket kanske inte roar dig men intressera dig och visande just på att jag inte har mer emot Telia än konkurrenterna (där jag dock direkt ogillar den aktör - osäker på vilken - som antastar mig på stan genom att ställa sig i vägen) är att jag kommer beröra ett annat problem jag haft med en till er viktig konkurrerande teleoperatör som egentligen är mer problematiskt. Mer problematiskt inte i tid för mig men vad det pekar på i möjligt dolda problem i form av diskreta ej definierade eller korrekta kostnader för väldigt många personer som använder kontaktkort för att surfa från mobilen. D.v.s. de drar för mycket pengar. De fodrar en del tekniska kontroller av mig. D.v.s. oavsett problemen med modem kommer jag åtminstone för mitt nästa kontaktkort välja Telia.