Hunden i USA's Bin Laden operation: Labrador

2011-05-06

New York Times skriver:

"Little is known about what may be the nation’s most courageous dog. Even its breed is the subject of great interest, although it was most likely a German shepherd or a Belgian Malinois, military sources say."

Från: A Bin Laden Hunter on Four Legs

Jag läste egentligen inte mer därför jag ändå tvivlar på att vad den använts till eller varit förberedd för framgår.


Tjänstehund Herman med sin Hundförare Hans Husman 1994 på F21.

Även så tvivlar jag på spekulationen rörande hundras. Schäfern kan nu visst användas som bombhund men labrador är mycket vanligare därför att deras psyke är lugnare d.v.s. risken för att de ska tappa impulskontrollen och bara hugga inpå bomben följande associationen till belöningen direkt är mycket mindre.

Jag tror att för de belgiska vallhundarna och schäfern är den vanligaste användningen lite efter bruksbehov kanske rörande sådant här men viktigare att detektera på ljud, doft o.s.v. fiender i försåt eller följa spår.

I den här operationen tvivlar jag på markering människa inklusive också genomsök av byggnad är särskilt kritiskt. Byggnaden var ju ett litet fort. Viktigare är att ta bomb om något indikerar att det varit en bombfabrik. Du vill även om ingen sådan indikation finns knappast ha en över-ambitiös schäfer eller belgisk vallhund springande runt och göra genomsök i byggnad för Bin Ladens fäste. En terroristorganisation av den här typen gör ju ofta bomber själva och kvaliteten på dom rörande stabilitet m.m. är svår att prediktera.

Så en labrador tror jag.