Det stora anti-kvinnliga pro-familjs arbets-argumentet och en miss

2011-05-06

Jag åt precis en Pizza och läste där en ett par dagar gammal Aftonbladet. Jag noterar i den med den visdom personer som jag bär med oss i vardagen följande artikel:

Jag läste inte hela eller egentligen mer än lite i början (jag stal dock tidningen men har väl lämnat ett antal genom åren och som ung byggde jag dessutom bevattningssystem i Eritrea kvällstid cyklande ner medm min sparkstötting och en gedigen hammare och medels mitt ledarskap kunde jag på vägen ditt ofta organisera flera tusen personer som följde mig ner) men artikel påminde mig om något jag kan ha glömt.

Jag kan ha publicerat en skämtteckning eller humoristisk text där jag utnyttjat en funktion i språket som jag hade tänkt förklara efteråt men sedan glömt det havande upp till strupen med en mängd skit.

Här är det ju gjort övertydligt och jag gjorde väl det också men det blir alltid mindre så i bild där skalan är tydligare. Just den här konstruktionen är bedräglig. Inte nödvändigtvis som gjord här.

Problemet ligger i få kvinnor, kvinnor vill ha det fördelat, det är en emellertid inget nöjde en otjänst mot kvinnorna som ska behöva göra det. Det är inte exakt eller bra uttryckt som jag skrivit det här men jag tror att om man tänker lite runt uttrycken förstår man ungefär att problematiken finns där. Magin är sedan att det är lite svårare att argumentera effektivt mot det vilket inte är en kognitiv fråga uteslutande där ex. värderingar av olika slag volativa kan påverka som om du står inför en publik kan det tänkas vara svårare att argumentera mot än om du sitter själv isolerad från flock där värderingen påverkar.

Pro-familj i titeln satte jag därför att åtminstone i USA och tror jag säkert i Sverige är just eller har varit i volativa tider rörande kvinnors arbete ett argument. Mannen gör en uppoffring och så vidare. Men så är det ju inte. Variation är jätte-viktigt för att ha roligt. Och viktigast har folk olika smak för vad de vill göra och det finns absolut ingenting som skulle rationellt indikera att kvinnor inte om de vill arbeta ska göra det eller mannen stanna hemma (särskilt det senare tycker jag tappas här jag kan tänka mig att många män kan tänka sig gifta sig med en välbeställd gift giver som uttrycker sin kärlek med sportbilar, snygga kläder, ett trevligt hem via plånboken o.s.v. men var ska dom möta dessa kvinnor?)

Nå jag gjorde den här anteckningen i alla fall så det inte glöms igen så får jag väl försöka se om det kommer tillbaka till mig var jag kan ha uttryckt med detta och glömt efterföljande kontext för att förklara det. Det är just lite fult.

Men jag kan uttrycka dåligt närminne ibland. Ja eller av och till kanske. Det är beklagligt kring sådant här. Sådant som får att fundera på om man ska skriva alls egentligen. Mycket är det samma men sådant vi har svårt att särskilja formellt tydligt ska man ha viss respekt för. Det behöver inte vara ett problem men man ska förstå ungefär vad det hamnar och förklara det när det behövs. Det kognitiva är lättare för folk att resonera med så problem där är något helt annat.