Living Stories är Googles "standard" för hur nyheter och jämförbart redaktionellt material kan struktureras. Det är i grunden en datatyp för en artikel eller nyhet med standardiserade variabler som kan sättas.
Genom att artikeln uttrycks standardiserat blir det också i längden enklare att visa och publicera dem på fler plattformar och kanaler. Väljer du att göra living stories tillgängligt och t.ex. en mobilleverantör eller ett webbsamhälle vill visa upp dem kan denne mycket enklare implementera stöd för det. Det blir också i längden enklare för publicisten själv att utveckla widgets riktade mot olika sajter.
Google utvecklade själva ett exempel på en sak möjligt att göra med data i living stories även om man kan tänka sig en mängd andra saker troligen mycket intressantare:
Exemplet vi har ovan är gissar jag associerat till Google Flip men vad jag menar är det viktiga är inte den typen av paketering eller presentation specifikt utan att:
1. Idag är nyheter sällan meningsfullt strukturerade.
2. Det gör att förutom ett fåtal saker som fångas upp via infört stöd för ingress, rubrik, publiceringsdatum, författare och liknande är övrigt en lång text massa.
3. Genom att lägga till fler datatyper gör man det möjligt för många fler automatiska mjukvaror, widgets o.s.v. att plocka ut vad som är intressant för dom att visa.
4. En standardiserad strukturering gör det också lättare att visa saker i miljöer där en särskild presentation krävs.
5. Samma värden finns för att hitta fler sätt att använda datat själva efterfrågat av läsare eller annonsörer.
När vi betraktar internet utifrån tidningar på nätet är det meningsfullt just att se saker som kanel för trafik. Exempel: Google Webbsökning, Google Nyheter, facebook, iPhone, TV, Twitter, StumbleUpon, bloggar, RSS-läsare o.s.v.
Oavsett om man vill använda den kod Google gjort tillgänglig i öppen källkod för att utgå från eller inte är själva datatypen och standarden för den mycket intressant att titta på:
living-stories DataStructure | Google Code
Wordpress har nu färdigt stöd för Google Living Stories
Living Stories har inte funnits publicerat särskilt länge. Google började utveckla det tillsammans med några av de amerikanska morgontidningarna. Ett bra exempel på de interna möjligheter standardiserad presentation innebär är att Living Stories gjorde forskningsprojekt för att se vilka egenskaper som gör nyheter virala.
Nu har dock en anpassning för Wordpress.org kommit. Jag har inte prövat denna och den tycks implementera själva grundidéen men går inte långt utanför det (vilket skulle kräva en mycket större anpassning av Wordpress):
"Now anyone who publishes through WordPress can use the plugin to organize coverage of an ongoing event on a single dynamic page."
Living Stories bättre till Drupal
Jag har inte prövat Living Stories till Wordpress och första gången jag inför det blir knappast till Wordpress. Det är bättre kraftfullare plattformar där det är intressant för dig som publicist (snarare än riktad presentation) och Wordpress länkar sig sämre för större ingrepp för detta stöd än jag uppfattar att Google gjorde.
Min tanke är att införa stöd för Living Stories på en lösning jag så smått börjat arbeta på för att kunna följa övergripande förändring utifrån nuhet. En idé är att använda Living Stories som intern representation eftersom det bl.a. gör det lättare att enkelt presentera händelser utifrån olika parametrar t.ex. att de berör samma händelse, plats o.s.v.
Det bygger jag ovanpå Drupal och jag satte i dagarna upp den senaste versionen på Hedonimeter:
hedonimeter.org/drupal-7.0-alpha4/
Fördelar med att göra det på Drupal är att plattformen är mycket mer kraftfull än Wordpress. Drupal är inte bara en plattform för presentation utan har alla av de funktioner verksamhetssystem behöver och kan enkelt utvecklas vidare vi avgränsade nya delar där det går att styra när, hur och var de genomförs.
Vi använde Drupal tidigt på Nyfiken vital och plattformen har varit ganska vanlig ett antal år nu. Senaste året har den dock närmast exploderat därför att den kombinerar stor enkelhet jämfört med kommersiella alternativ men erbjuder ändå samma möjligheter som allt annat har. Att den är öppen källkod har också gjort att en mängd utbyggnader redan finns färdiga. En mycket stor ökning av användare ser vi inte minst bland amerikanska och engelska myndigheter, nöjesindustrin (inte minst för marknadsföringssajter inför filmpremiärer och liknande) och medelstora publicister.
Via Drupal kan data hämtas, databehandlas, sparas undan standardiserat, flexibelt presenteras och exporteras ut.
Relaterat
Living Stories: A new format for online news | Google Code
Bringing Living Stories to WordPress | Google New Blog
living-stories Wordpress | Google Code
Google living stories i öppen källkod | Nyhetsbloggen