Webb-TV och filmklipp är stort på nätet och det lär knappast minska. Youtube är en av de största sajterna i segmentet och värdet för publicister inkluderar:
1. Möjlighet att få trafik från Youtube.
2. Hitta material att publicera via den inbäddade mediaspelaren som finns till filmklippen (skickas egentligen från Youtube direkt till läsaren).
3. Spara filmklipp på Youtube för att minska belastningen på den egna sajten. De kan ändå visas via den inbäddade mediaspelaren.
4. Tjäna en pengar på reklam och visningar på Youtube.
Ett exempel på att fler tidningen åtminstone på den amerikanska webben tidigare börjar arbeta med Youtube för initial marknadsföring och synlighet har vi Youtube bloggen
"Nylon Magazine’s “Young Hollywood” edition, which hit newsstands on Tuesday, marks the first time a printed magazine has so tightly woven itself with YouTube for a special issue. The publication is using its YouTube channel as an extension of the content in the magazine, taking you behind the scenes of photo shoots and offering exclusive videos in which the young stars speak directly to the YouTube community."
Från: Nylon produces “YouTube edition” of magazine | The Official Youtube Blog
Genom att kostnaderna numera är väldigt låga för att göra filmklipp och det egentligen inte adderar till tiden för den "redaktionella dokumentationen" troligt särskilt mycket är det möjligt (initialt läggs gissningsvis mer energi än över tiden). Youtube är troligen också ett väldigt prisvärt alternativ för att särskilt initialt visa upp en ny tidning.
Ett filmklipp publicerat av tidningen Nylon på Youtube.
Samma möjlighet finns givetvis också andra typer av sociala media men det är med Youtube lättare att skapa ett till tidningen kompletterande värde som tydligt passar in och tillför för besökarna på Youtube vad de där söker. Det ger värde för tittarna och ger större värde tillbaka än istället reklam just därför.
Samtliga stora sociala media är helt säkert kostnadseffektiva jämfört med många annonseringslösningar. För sociala media av facebook-typen är dock skapade för dialog och samtal och företagssidor avviker från det. Dessa tillför säkert värde men är troligen optimala när du är beredd att ha en direkt dialog med folk som surfar in. Det tillför en tidskostnad som inte alls finns på samma sätt för Youtube trots att stort värde tillförs.