Visuellt snygga saker är enkelt med Google Docs

2010-05-05

Ett allmänt problem med programvaror och IT allmänt är att trots att möjligheterna ökat alltmer gäller att när det är riktat mot konsumenter är mycket fortfarande för svårt för många.

Jag upplevde själv "stora problem" med att göra en sak nyligen med fotoprogrammet Gimp där jag inte lyckades lista ut hur jag kunde flytta objekt smidigt jag placerat ut. Vad det troligen kommer ner är att man inte har lust att sitta och läsa och göra en massa research på nätet hur man gör det.

För den typen av program kan och bör sådant istället vara uppenbart. När jag gav upp på Gimp och istället gjorde det med ritprogrammet i Google Docs var allt just uppenbart. Det framgick naturligt i menyerna vad som var det jag behövde. Troligen fanns något färre funktioner men allt jag kan tänka mig att jag någonsin kommer använda fanns där. Vissa saker ändrades också som standard på det sätt som passade mig och säkert nästan alla andra.

Illustrationen nedan gjord med Google Drawings (Rita) är kanske inte den mest ambitiösa men den tog bara någon minut att göra och jag behövde inte leta efter saker och ting trots att jag bara använt programmet två eller tre gånger, och seriöst bara en gång.

Att det här problemet att göra saker bra med vanliga kontorsprogram är vanligt ser vi också illustrerat i inbjudan nedan jag fick. Den uppfyller sin grundläggande funktion och är sannolikt gjord i Office. Office har givetvis enormt många fler funktioner för att göra det här mer visuellt tilltalande men om du inte vet hur eller har lust att sitta och läsa hjälpsidorna framgår det inte naturligt. Det begränsar vissa saker för många därför att en hel del saker har vi varken behov eller lust att göra annat än enstaka gånger.

Kring sådant är Google Docs enklare. Det lyfter fram bättre det grundläggande och det blir lätt visuellt tilltalande för dom saker jag prövat utan stor ansträngning. Jag tror det är viktigt därför de flesta av oss har verkligen inte längre någon lust att behöva lägga tid på att lära oss applikationer. Det finns för många redan och kräver de för mycket antingen är de eller kommer vara vad allt färre förutom inom expertanvändning kommer använda.

För den intresserad av Google Docs hittade jag också denna visuella presentation av Google Docs:

Google Docs Tour | Google.com