Sammansatta ord kan bli bra namn på produkter och varumärken

2009-11-30

Jag är verkligen ingen expert på att hitta bra namn på varumärken, varor eller tjänster. När det gäller nätet handlar det dessutom inte bara om att namnet ska kännas elegant utan det ska helst vara lätt att komma ihåg och/eller stämma med vad folk söker på. Det kan i så fall göra det lättare att bygga trafik till den viktigaste hemsidan som ju ofta ska överensstämmer med varumärket.

Ett upplever jag väldigt bra namn på en produkt hörde jag om första gången tror jag 2008 - Snapdragon. Det är kraftfulla processor för mobila enheter från Qualcomm och sedan dess har flera leverantörer valt den för sina teknikledande satsningar. Senast gällde det Sony Ericsson i deras XPERIA X10.

Snapdragon är ett passande namn på en processor avsedd att sitta i dyrare mobiler och mini-pc eftersom dessa ofta används professionellt. Då ska de lösa problem och en tolkning av snapdragon är just en kraftfull permanent lösning av stora problem. Logga och symbol för XPERIA X10 är dessutom den blå draken vilket ju också gör det passande:

Det skrev jag några rader om på Uppslagsbocker.org (tipsa där gärna om ordlistor och ordböcker):

Vad betyder "snapdragon"? Dräp draken

Intressantare här tycker jag att namnet pekar på en metod för att hitta bra namn på varumärken, produkter och dyligt. Att man letar efter sammansatta ord i moderna eller äldre ordlistor. De behöver som för Snapdragon inte alls längre vara vanliga för att vara ett bra namn.

Intressant för Nyhetsbloggens läsare kan dessutom de två inlägg jag skrev om reklamfilmen för XPERIA X10 vara:

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad

Jag blev riktigt imponerad av båda. Detta är ju reklamfilmer av den längre typen. De kanske inte passar för TV men fungerar bra på webben, mässor och i butiker. Mitt intryck är dessutom att den tagits emot väl och fått bra synlighet på nätet (men jag har ännu inte följt upp mer noggrant). Oavsett bara mobilen levererar vad den ska utan problem så ska den bli en ordentlig framgång.