Musik populärt på nätet och bör konvertera allt bättre

2009-11-30

Att musik är något som efterfrågas från nätet vet vi alla. Intressant vilket kanske inte alla tänkt efterfrågas det även via sökmotorerna. Jag har när jag följt musik på Pryltrend noterat viss sådan trafik trots att låtarna jag skrivit om regelmässigt varit riktigt gamla och ofta från 1980-talet.

Det här är så klart bra att vara medveten om för både kommersiella tidningar och bloggar. Musik är ju trots allt ett område där möjligheten till att konvertera trafik lär växa nu när färre fildelar.

I mina inlägg har jag följt musik i samband med att jag sökt en egenskap i musik jag vet finns i bilder, text och tal (och tror mig förstå rent funktionellt i centrala nervsystemet) och rimligen också borde finnas i musik även avseende något unikt. När jag gjorde det passade jag samtidigt på att blogga musik jag upplevde var intressant att ha kvar med ibland en kommentar. En sådan där också mer om detta finns skrivet är Gambler med Madonna.

För resursstarka aktörer är det ju också värt att fundera över framtidens utveckling kring mobilitet och hur det kan påverka distribution av musik. Nu är ju fokus så klart mycket på Apples lösningar men det är inte alls självklart att det är dom lösningar vi hamnar i långsiktigt (jag tror inte det utan att det om fem år ser väldigt annorlunda ut).