Statlig annonsaffär till Bonnier

2009-11-04

Dagens Media rapporterar att Bonnier fick annonsaffären med den statliga aktören Svenska Spels:

Bonnier snor jättekonto från Schibsted

Tidigare har den hört hemma hos Schibsted (Aftonbladet, Svenska Dagbladet m.m.).

Mer i inlägget:

Statliga monopol är farliga

Vad har Svenska spel köpt?

Försäljning av sökmotorvänliga länkar

Statliga monopol är farliga

Även om jag inte har någon orsak att tro att ett problem föreligger just här (särskilt som Aftonbladet säger att de inte ville ha affären) är det ändå värt att ta sig en funderare. Vill vi ha statliga monopol? När det gäller spel är det en enorm bransch där gigantiska summor kan läggas ut på olika aktörer.

Kan detta missbrukas politiskt? Givetvis finns den risken särskilt om VD m.fl. tillsätts mer eller mindre politiskt. Det är dessutom ett missbruk som kan gå under Riksdagens "radar". Min åsikt är därför glasklar:

Svenska spel måste säljas ut.

Vad har Svenska spel köpt?

Annonseringen sägs gå från banner och TV-reklam till mer riktad på nätet. Detta kan gissningsvis handla om ett tänk liknande vad jag tidigare beskrivit som del av:

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

Det vill säga annonsering riktad mot besökarens intresse i "nuhet".

Dagens Media diskuterar Bonniers lösningar i andra delar av tidningen. Mitt intryck är att de bygger dyrt men ändå inte optimalt. Återkoppling till aktuell forskning från senaste året pekar ut enklare lösningar.

Försäljning av sökmotorvänliga länkar

Lindqvist såg jag hade pekat ut försäljning av sökmotorvänliga länkar hos SvD, E24 och Dagens PS. Felet med den typen av länkning är att det kan störa trafiken från Google m.fl. sökmotorer. Anledningen till att den är attraktiv att sälja (vilket jag aldrig gjort) är att dessa länkar positivt påverkar ranking på Google.

Däremot såg jag inte att Lindqvist upptäckt problem hos någon av Bonniers nättidningar. Här var jag på väg att säga att problem även finns där. Det mest lönsamma exemplet på det såg jag emellertid hade blivit korrigerat:

www.expressen.se/poker

För Expressen att korrigera det problemet var helt säkert mycket klokt. Själv bryr jag mig inte att rapportera till Google annat än enstaka undantag (t.ex. AlphaGalileo.org). När det gäller exemplet på Expressen behövs det knappast heller eftersom sådant numera självklart detekteras automatiskt åtminstone för denna typ av mer eller mindre fasta länkar. För tidningarna ska man utgå från att det alltid följs upp.

Enda anledningen till att det är lönsamt att sälja sökmotorvänliga länkar är självklart att trafiken från sökmotorer konverterar stenhårt. Så varför inte ta den ranking ni har möjlighet till och konvertera själva? 50 000 000 kr är ingenting när ni arbetat upp under några år (intäkterna byggs över tiden per befintlig kund). Fast det gäller ju för den som klarar att ta sökorden i bredd.

Nyhetssajter om Media, Reklam & Marknadsföring

Här samlas bra nyhetsresurser om media, marknadsföring och reklam. Varken listan på tidningar eller expertbloggar är komplett.

Resumé

Dagens media

Bloggar

Resumé

Resumé hade jag nästan glömt bort. Förr runt 2000 - 2001 när den var ny läste jag den ofta på tåget. Idag närmast av en slump köpte jag dock ett nummer på T-centralen i Stockholm även om den egentligen var för dyr. Det var verkligen inte ett köp jag ångrade och jag ska läsa igenom igen.

www.resume.se

Läsvärda reportage och mycket som gjorde mig väldigt glad. Ett ovanligt lyckosamt sammanträffande.

Dagens media

Dagens media har snabb nyhetsrapportering i områden jag saknar erfarenhet eller närhet. Därmed ges nya intryck och "nuhet" - Det är alltid excellent.

www.dagensmedia.se

Bloggar

Det finns många bloggar i området men de flesta hör inte hemma här: trivialiteter och råd utan erfarenhet. Det är åtminstone min erfarenhet när det kommer till sökmotorer och sociala medier.

Här vill jag samla bloggar på expertnivå, som ger kraftfull inspiration eller skrivna branschprofiler berättande "nuhet" om aktualitet. Listan kommer därför växa mycket sakta.

greyday.se

www.shecreatives.se

www.doktorspinn.se

pr20.wordpress.com

micco.se

Formella siffror för reklammarknaden

2009-11-03

SvD har mer formella siffror över hur reklammarknaden ser ut:

Fortsatt nedgång på reklammarknaden

Det är en bra komplettering till mitt mindre formella intryck:

Reklambyråerna står starka

Fast nog är reklammarknaden på väg att lyfta just nu? Dessutom kommer julen och för Pryltrend är det en trevlig period. Det är den tid som den kan bidra lite mer märkbart till intäkterna.

Google Books finns och är fint användbar

I SvD Viktiga frågor ställer Karl-Erik Tallmo viktiga frågor om elektroniska böcker:

Google viktig pådrivare

Framförallt för mig är Google Books något som finns idag. Att se Google även som pådrivare känner jag är riktigt och man ska inte tro att det är något fel på användarna om de föredrar något nytt.

Att referera med länkar till Google Books

På nättidningen Nyfiken vital prioriterar vi både referenser av fakta och länkar till fördjupad information. Där är Google Books oerhört värdefull genom att en bok ibland går att referera via en länk med all information. Inte sällan går det att referera exakt den refererade sidan.

Hur man länkar Google Books finns dokumenterat hos Google:

Static Links

Ett exempel hur det kan göras har vi här:

"Musicophilia: Tales of Music and the Brain (Google Books).
ISBN 1400040817, 9781400040810
Oliver Sacks,
Knopf Publishing Group,
2007. Diskuterar hur musik påverkar hjärnan. Boken utgår både från forskning och fallstudier."

Från: Bättre minne: 29 enkla tips

Länken är i detta fall när fastlänk till ISBN används:

<a href="http://books.google.se/books?vid=ISBN0330418386">Musicophilia: Tales of Music and the Brain (Google Books)</a>

Detta finns idag, fungerar bra och ger alla värde.

Reklambyråerna står starka

Jag konstaterade igår att det måste gå tämligen bra för åtminstone några mediabyråerna (^_^)

Kris i reklambranschen? Nja :-D

Dagens media rapporterar samma sak i en serie reportage:

Mediebyråcheferna: ”Konjunkturen vänder”

Reklambyråcheferna: ”Det är ökad aktivitet”

Pr-cheferna: "Tydlig konjunktursvängning"

Men detta har jag sett komma länge nu och det tog riktig fart när folk också började slappna av och le lite mer.

Sten Andersen, vd Grey, uttrycker förändring i trend väldigt bra men försiktigare än jag skulle:

"Den mer positiva rapporteringen i media ger optimism, vilket i nästa steg drar igång hjulen. Vi har dessutom en del mycket konjunkturkänsliga kunder till exempel inom bemanningsbranschen och bilar, vilka nu är mer optimistiska. De är ofta tidiga och pålitliga konjunkturtermometrar."

Mer skrivet av honom finns på bloggen:

greyday.se

Ett kompletterande inlägg med statistik för de senaste månaderna har vi här:

Formella siffror för reklammarknaden

Talande djur är riktigt kul

Där fick jag också tips om She Creatives of Sweden där följande läsvärda inlägg finns:

Bilreklam ❤ roliga djur = sant

Jag tror ju också på gulliga och talande djur som koncept:

Profitera på Gulliga Djur

På Shecreatives.se såg jag också att det går att göra figurer med fonter: Jag inser att jag ofta använt bilder i onödan.