Dagens Media rapporterar att Bonnier fick annonsaffären med den statliga aktören Svenska Spels:
Bonnier snor jättekonto från Schibsted
Tidigare har den hört hemma hos Schibsted (Aftonbladet, Svenska Dagbladet m.m.).
Mer i inlägget:
Statliga monopol är farliga
Vad har Svenska spel köpt?
Försäljning av sökmotorvänliga länkar
Även om jag inte har någon orsak att tro att ett problem föreligger just här (särskilt som Aftonbladet säger att de inte ville ha affären) är det ändå värt att ta sig en funderare. Vill vi ha statliga monopol? När det gäller spel är det en enorm bransch där gigantiska summor kan läggas ut på olika aktörer.
Kan detta missbrukas politiskt? Givetvis finns den risken särskilt om VD m.fl. tillsätts mer eller mindre politiskt. Det är dessutom ett missbruk som kan gå under Riksdagens "radar". Min åsikt är därför glasklar:
Svenska spel måste säljas ut.
Annonseringen sägs gå från banner och TV-reklam till mer riktad på nätet. Detta kan gissningsvis handla om ett tänk liknande vad jag tidigare beskrivit som del av:
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Det vill säga annonsering riktad mot besökarens intresse i "nuhet".
Dagens Media diskuterar Bonniers lösningar i andra delar av tidningen. Mitt intryck är att de bygger dyrt men ändå inte optimalt. Återkoppling till aktuell forskning från senaste året pekar ut enklare lösningar.
Försäljning av sökmotorvänliga länkar
Lindqvist såg jag hade pekat ut försäljning av sökmotorvänliga länkar hos SvD, E24 och Dagens PS. Felet med den typen av länkning är att det kan störa trafiken från Google m.fl. sökmotorer. Anledningen till att den är attraktiv att sälja (vilket jag aldrig gjort) är att dessa länkar positivt påverkar ranking på Google.
Däremot såg jag inte att Lindqvist upptäckt problem hos någon av Bonniers nättidningar. Här var jag på väg att säga att problem även finns där. Det mest lönsamma exemplet på det såg jag emellertid hade blivit korrigerat:
För Expressen att korrigera det problemet var helt säkert mycket klokt. Själv bryr jag mig inte att rapportera till Google annat än enstaka undantag (t.ex. AlphaGalileo.org). När det gäller exemplet på Expressen behövs det knappast heller eftersom sådant numera självklart detekteras automatiskt åtminstone för denna typ av mer eller mindre fasta länkar. För tidningarna ska man utgå från att det alltid följs upp.
Enda anledningen till att det är lönsamt att sälja sökmotorvänliga länkar är självklart att trafiken från sökmotorer konverterar stenhårt. Så varför inte ta den ranking ni har möjlighet till och konvertera själva? 50 000 000 kr är ingenting när ni arbetat upp under några år (intäkterna byggs över tiden per befintlig kund). Fast det gäller ju för den som klarar att ta sökorden i bredd.