Effektivitet verkande i felriktning är systematisk alltid verkande kostnad

2018-01-12

Korruption är självklart en problematisk systematisk kostnad för ett samhälle eller relationer mellanländer. Det är givet. Själv har jag emellertid egentligen aldrig varit engagerad särskilt just i dom frågorna. Åren av diskussion problemen respektive potentiella värden för demokrati (inducerande revolutionen o.s.v.) var i huvudsak relaterat att jag önskade och såg möjligen att ev. inducera (och om ej zero cost) in-fighting i PLA och kommunistpartiet Kina.


Man kan såväl lyckas och misslyckas beroende på hur man väljer att se på saker och argumentera olika perspektiv. En enkel sammanfattning där saker och ting är nu är:


  • För att nå målet i sig var det energieffektivt och ej särskilt svårt (eller lyckosamt just här kanske).
  • Men egentliga målsättning var kanske inte huvudsakligen just korruption i kommunistpartiet och ta ner stabilitet.

Och Xi lyckades kanske lite väl bra med sin paranoia här. Jag efter reflekterat honom särskilt förra året vill mena att han är bättre än någon trolig direkt efterföljande honom omedelbart resp. troligare tidpunkter och där emellan. Lite imponerad rent av inte bara att klara av det utan att passerats in i politiska-historien av partiet eller PLA utan framför allt tiden från då till nu och vad som hunnits med. Effektivitet är inte vad man önskar hos en tungt-stor-strukturell-given-problem-försvarare. Är du stor och effektiv är det ej önskat när vi diskuterat ett såväl nationellt som internationellt topp-tio cancer-svulst. Det är vad bättre är löst medan fortfarande formande och regulariserande hur en god förhandlings- eller konkret-engaged-all-and-any-advisory-shuting-the-structure-move-not-rightly-dumb-and-slow-but-motivated-fast av en transformation ser ut sker.


Just nu finns latent och potentiell dynamik som kan utveckla sig viss kostnad struktur-stabilitet resp. en kanske något högre värde-vinst instabilitet om transfererande från Xi till post-Xi direkt sker. Rörande politisk kultur kinesiska kulturen tycks det ej troligt.


Men som jag tänker i detta inlägg. När jag gick i skolan tror jag de hade några miljoner innevånare. Idag drar jag till med de att de kanske är runt en miljard. Kan inte någon här som ser problemet Xi och hur problemet kan resulteras med en mindre avstånd från medelvärde politiska eliten råka mörda honom nu första halvåret? Och kanske bespara upp till kanske flera hundra tusen liv de tio år som kommer +/- tio-år? Är inte det en lika trolig threak-event som Xi ovanligt skilled och såväl som - och detta är centraliten eventuellt i problemet - ej ineffektiv alls (ovanligt effektiv). Jag tror verkligen det kan göra stor skillnad.


Och om kinesisk engineering inte har mer att lära av Xi än Apple skulle jag bli förvånad såväl telekom som militärindustrin:


Beijing's new 'landing ship' could be used to help invades Taiwan, Chinese media suggest | www.cnbc.com


Deras propagandister kan lära av vem som helst. Dessbättre för Kina är de ej korrupta alls. Faktiskt deras mest icke-korrupta man kan hitta oavsett PLA, Xinhua eller partiet. Väldigt problematiska så när det kommer till förändring av Kina till demokrati: Skulle jag önska något alls här vore att dom här kanske för första gången någonsin skulle bara acceptera en gratis lunch av någon vem som helst.



Kulturrevolutionen må vara en village-thing varje man och kvinna behöver intressera sig för. Man jag tyckte ändå att Rasputin kunde passa bättre än YMCA här :-)