Människans finurliga kemiska språk bättre än sitt rykte

2016-10-24

Nja det tycker jag är en väldig förenkling. Jag har ex. inget problem att förstå såväl den visuella symbolen ett paket Kent innebär eller dess konkreta info-kemiska pay-load: Det betyder glamorös fest.


"Humans have a poor capacity to understand chemical interactions and have a rather stunted sense of smell, but our current technology allows us to explore the fascinating world of infochemicals."

Från: The infochemical core, Antoni Hernández‐Fernández, Ramon Ferrer‐i‐Cancho

Verkligen i visuell skapelse att det paket jag inhandlade till min lilla studie (jag säkert återkommer till) är så för vad jag önskade följa upp så närmast överuttryckt om än inte överdrivet i pay-load (jämfört med andra fjärde-generationens cigaretter med anpassade filter, smak spridd, aktivering rök m.m.). För verkligen tankar till dagens ungdomars (sett över 15 år bakåt mer egentligen: sämre uppdaterad slut period tror jag) vulgära mode-association i färg o.s.v. Jag blev nästan lite förvånad givet namnet att det förekommit så många år och om jag minns rätt ej uppenbart upphandlat och ompaketerat.


Den konstnärliga själv-organiserade skapelse evolution fått fram i människan har verkligen givit oss en mängd behändiga såväl som informations-tunga metoder organiserade över mer direkta biologiska förutsättningar för att påverkas. Vi använder dem i alla möjliga situationer i vardagen många uppenbart missar att tänka på.


Min läkare Professor D. brukar förövrigt prata såväl verbalt, kroppsligt, och kemiskt till mig via carrier-humanoiderna på Apoteket. Sist pratade han något nytt budskap (kanske via omskrivning till vad acceptabelt att där förskriva) via melatonin-carrier vilket jag tyckte lät som ett bra budskap kemiskt (mer än i orden som hade mer med sömnen att göra) eftersom det här amerikanska tobaksbolaget börjat prata en massa fest till mig och en kompletterande big-molekyl antioxidant tänkbart kunde addera till det värdet (förstärkande mer av nikotinets lugnande effekt och reducerande dess alltid möjlig aktivitets-förstärkning av ungefär samma områden som atypiskt andra områden får reducerad effekt vid depression men här akut orsakande en viss oro ex. med konkret effekt att man irrationellt oroar sig över bilderna på försöks objekt sju medan dess mentol-smak faller bakom).


Är jag romantiskt social och vill komma tidigt i säng brukar jag (det har ju blivit så överdrivet feministiskt aggressivt idag jämfört med förr att prata verbalt om att kommunicera kemiskt till kvinnor där det blivit subkultur att utlösa negativa stereotyper - jag minns ej vad det kallas här: inte date rape / rohypnol har väl i sådant som South Park uttrycks som populärt men ordentlig spruta Haldol eller vilken major tranquilizers som helst fungerar säkert lika bra eller kanske en försvarlig dos skopolamin reducerande hjärnans kommunikation till problem som något narkotika klassat - såväl som juridisk negativ-bieffekt) för att slippa en massa genererande kommunikation referera till min narkolepsi och sedan diskret ta mig en försvarlig dos av vad helst andra nu kommunicerat till mig och behändigt somna in vid bordet. Det finns så många negativa stereotyper av att som män välja bort mer motoriska budskap så det kan verkligen vara att föredra framför det verbala: Dessutom mer temporalt stabilt än de alternativa tio minuterna med efterföljande ofta sämre sömn p.g.a. störande intrusions i den personliga zonen.


Eller tvärt om för den som ej bryr sig i sagda negativa stereotyper kan man för slippa samma intrusion i den personliga zonen hälla en flaska sprit - mer kemisk kommunikation nu via doft meddelanden - över vem man nu mött och lämpa ut denna i trapp-uppgången (gärna parallell där man haft fest så kan man behändigt ringa polisen för upphämtning reducerande risk för pinsamheter dagen efter).


Och jag såg i nyheterna att någon (kanske någon som försökt kommunicera till henna på alla andra sätt från teve-debatter, över nyhets-titlar, och med en mängd tweets utan att riktigt nått fram bra till henne - Och om nu möjligheten att segraren i presidentvalet sätter henne i fängelse kanske det här presenterade sig som alternativ) försökt kommunicera kemiskt till Hillary med hjälp av posten:



Så ett budskap som kommer i posten behöver varken vara vykortets visuella uttryck eller brevets ord. Det samma gäller naturligtvis paket. P.s.s. som tomten kan släppa ner böcker från sin slede kommer ofta al-Assad och bestraffar dom dåliga medborgarna med kemiska budskap:



Och vem som tar emot budskapet kan tvivla på dess effekt? Emedan jag som potentiell framtida krigsherre såväl som al-Assad svårligen hör om FN sagt eller säger något överhuvudtaget. FN mer talar i formen: De gör själva ritualen av att orda något kanske p.g.a. någon kultur etablerad för evigheter sedan medan betydelsen och meningen i det hela för länge sedan förtvinat.


Så jag tror nog vi alla kan se från vardagen att vi såväl använder som förstår kemiska budskap alldeles utmärkt oavsett om det handlar om romantiska möten, läxa upp dåliga medborgare, prata politik, eller bara slappna av med ett paket cigaretter.