Ubåtar och Nordkorea: Kina är faktor

2015-05-11

Faktorer om man försöker sig på att bedöma om Nordkorea har resp. när de ev. om alls har möjlighet att skjuta iväg något otrevligt från Ubåtar beror också på Kina:



Kina har denna möjlighet. Det är möjligt att jag har fel när jag påstår att Kina ej haft denna möjlighet seriöst under särskilt lång tid. Minns jag rätt från vad jag tidigare fått för mig har de haft denna möjlighet nu mindre än åtta år (och just mindre). Där prioritet skapande möjligheten etablerades p.g.a. av the nuclear umbrella (i mening av det nu mycket förstärkta försvaret mot missiler med kärnvapen).


D.v.s. delar Kina teknik med Nordkorea eller rent av ger dem en ubåt har de lösningen direkt binärt sann. Det är viktigt att Kina ses som ansvarig för allt Nordkorea gör som är farligt eller allmänt problematiskt för världen. De har försvarat och skyddat Nordkorea problematiskt och behöver därför jämförbart med Nordkorea betala för det politiskt och ekonomiskt. Särskilt som ekonomiska påtryckningsmedel mot Nordkorea förstörs av att Kina ej självklart respekterar dem. Stora delar av Nordkoreas affärer med omvärlden är konkret med kinesiska företag.


Rimligt här är att Kina såväl som världen i övrigt avslutar alla affärer med Nordkorea tills de avslutat alla kärnvapenprogram.


Om inte omvärlden ska behöva betala med i värsta fall tiotals miljoner döda nästa eller första gången bossen av Nordkorea har en psykotisk episod efter att missbrukat kokain flera veckor - eller vilken som helst irrationell anledning som helst givet att Nordkorea tycks sakna alla former av kontroll-mekanismer utanför den mentala statusen av the big boss - krävs att vi vågar kräva av Kina att de faktiskt levererar korrekt för det ansvar de mutat in runt Nordkorea. Med mindre tycker jag att det är dags för begränsade sanktioner mot Kina.