Upplevelse av tillväxt

2015-02-01

För en nation likt Kina med väldigt stora skillnad bland innevånare i såväl vardagsekonomi som långsiktig förändring av ekonomiska förutsättningar kanske man kan argumentera att ekonomisk tillväxt kan tas som indata till beräkning av upplevelsen av tillväxt.


Bortser vi från tillväxt som skapar grundläggande förutsättningar relaterat föda, enkelt boende, medicin och jämförbart och endast betraktar vad man köper till sitt hem i form av varor och tjänster (säg att vi ännu enklare begränsar oss till varor som resp. individ - varierat med vad de tjänar - inte behöver spara till längre än ett år) är därmed positiv upplevelse vad som kommer nytt.


För en ekonomi där stora andelar av befolkningen för inte särskilt länge sedan (och många ännu) inte kunde köpa något alls kan relativt enkla nya objekt ge en kraftig upplevelse varande helt nya. Television är ett känt exempel från Kina (där förövrigt försäljningen åtminstone i regioner varit delvis politiskt kontrollerad huvudsakligen av allt att döma för att ta ut en vinst-procent till lokala politiker) och det sägs inte vara ovanligt att mycket enkla hem saknade "moderna möbler" m.m. har en modern teve.


Motsatta poolen till all den positiva tillväxten i upplevelse vi räknade bort (mat, medicin m.m. eller att få rad att operera en tumör man haft flera år) är när ekonomin förändras p.s.s. att individens förutsättningar kraftigt och snabbt försämras). Även denna förändring i upplevelse av tillväxt (här i mening av negativ tillväxt) väljer vi att ej betrakta.


Betraktar vi nu uppgifterna om "försämrad" - kanske krympande - ekonomi i Kina:



Är det kanske inte ointressant vad upplevelsen mer konkretiserat för det större antalet personer är. Tänkbart har man reducerat via policy förutsättningarna för städerna att låna in kapital till modernisering, urbanisering och mer allmänt byggande av fastigheter, vägar och infrastruktur. Många lokala politiska entiteter är troligen tämligen högt belönade samtidigt som en hel del (men hur mycket i andel minns jag ej att jag sett trovärdiga uppgifter för oavsett stad) av dessa lån från medborgarna.


Är en komponent av reducerad tillväxt minskad "urbanisering" kan det tänkbart påverka upplevd tillväxt hos många genom att arbetstillfällen för dom fattigare delarna av Kina (via gästarbeten reduceras). Besläktat om vi tänker oss att lånen från medborgarna fortsätter och det hela kraschar brutalt senare kan vi istället kanske få en annan negativ upplevelse av tillväxt hos många individer (men mer plötsligt samtidigt konkretiserat berörande för resp. individ tänker jag mig långsiktigt sparande).


En till fråga säkert inte oväsentlig för upplevd tillväxt (och mycket jämförbar med ex. svenskens upplevelse av kinesiska varor kontra dyrare alternativ) är hur priserna för sådana varor man köper till hemmet påverkas relativt pengar man har att handla. Jag har ju av och till sista åren när jag av och till tittat till den kinesiska inflationen ibland fått för mig att det inte är trivialt (med den tid för att manuellt titta resp. vägar att importera data) att få en bra bild av hur priserna för dessa varor egentligen bidrar till statistiken när vi försöker vikta varor med hur intresseranta de är att köpa för väldigt många. Jag har inte försökt titta på detta alls nu eller på länge (man kan annars ex. försöka sig på det via att spindla djupt ner i sajter som Alibaba - praktiskt genom att tämligen bred i konsumentnära produkter samt vettigt strukturerad och med information på engelska) men jag har reflekterat här i Sverige om vi inte ser prisökningar på dom kinesiska varorna (valutorna påverkar ju där också men tänker vi oss den kinesiska konstant kan man ju argumentera - givet hela föreställningen om varor räntesäkning påverkar valuta och varför dom skulle vara bra - speglar om fallande för den svenska försämrad köpkraft motsvarande som för den kinesiska konsumenten lägre tillgänglig kassa).


Är istället priserna även för dessa varor på jämförbar nivå med den tämligen låga inflationen i Kina eller rent av kanske lägre (ex. p.g.a. effektiviseringar och bättre förutsättningarna i industrin att tillverka en bättre produkt för samma summa: Mer teve för samma kostnad) samtidigt som upplevd tillväxt försämras har vi kanske en tämligen intressant situation som växer till sig. Om priserna istället ökar resulterande i försämrad upplevd tillväxt (trots kanske att den totala köpkraft ökar) är det möjligen argumenterat en annorlunda kreativ situation (kanske ex. resulterande i större förutsättningar för företag i andra länder att nå in i Kina).


Den sista situationen tror jag Kina haft ganska länge och i tillväxt för mycket dyra varor. Upplevelse av vad du tjänar mer tycks per "krona" mer gå mot importerade varor oavsett om produkter av de sorter som i huvudsak är brand (enkla att igenkänna i butiks-komplex där utrymme är ytterst begräsnat men med köpglada konsumenter: Ex. finlandsfärja) eller importerade eldrivna bilar.


Jag tänker mig att samma situation kanske inte alls gäller det större flertalet individer (d.v.s. avseende den typ av produkter naturligt aktuella för dem) även om att jag fått för mig att märkesstarka produkter som om än relativt mycket dyrare totalt är ganska begränsat i kostnad jämförbart med andra länder tagit utrymme (ex. iPhone och liknande).


Egentligen alla andra situationer än den sista om upplevelsen försämras skapar antingen tycks för mig när jag funderar över det (men säkert missande en del fall) tillväxt i allmänt missnöje. D.v.s. bidragande till en större negativ upplevelse av också icke-relaterade händelser man ogillar därför man i grundtillstånd under den tidsrymd försämringen fortfarande är rimligt färsk har implicit association till att söka orsaker och problem till varför funktionssystem i kognitionen i grunden tämligen anpassade föda, skydd mot väder och vind resp. fortplantning. Samt vid snabbare stora försämringar ibland större sannolikhet för mer explosiva uttryck (där impulskontroll tveklöst är en faktor).