EU: På väg att bli bra och viktigt?

2013-10-23

Efter att röstat ja därefter under flera år knappast mer än "normalt" inte brytt mig till att irriteras till dess benägenhet att investera enorma resurser på upplever jag små-saker utan att hantera grundläggande viktigt definierat i dess själva målsättning (ekonomiskt och politiskt samarbete i tunga viktiga frågor snarare än tull-definitioner) börjar det lätt kännas kännas som att det kan vara på väg till något vettigt såväl som stort.


Möjligt - inte alls otroligt egentligen då mänskligt samarbete har god likhet i mekanismer oavsett område - kan det vara som för stora företag att periodiska krisperioder hjälper sunda företag att komma vidare (relevant och stort Sverige jämför telekom-krisen hanterande kostnader i tillverkning grundaffärer resp. ett större antal prospekterande out-of-reality som det visade sig projekt relaterat internet m.m.).


Det känns ganska stort relativt indikationer verkliga för mig att utveckla vidare på det nu och hellre väntar jag ett tag. Men jag givet hur nästan elak jag varit av och till som funktion av faktakontroll relaterat diverse uttryck av EU-samarbetet ofta varit från en övergripande irration från hur dåligt diverse fungerat tyckte jag att det var korrekt (såväl som jag vill ha det loggat för egen referens med tidsstämpel) att notera att EU här och någon månad bakåt konkret börjar vinna mig tillbaka.


I någon mening är det (jag tror att vad jag syftar mer på ligger närmare diskuterat 2009 och 2010 när här) en förändrad värld vi har åren som kommer. Det inte bara finns utrymme för EU i mer än förr utan snarare om EU inte tar roll där finns knappast något annat som gör det istället konstruktivt.