Gyllende Buddha nu i Svensk Samling av Symboler

2013-08-20

I domänen religiösa symboler nyligen införskaddad till min samling mycket priseffektivt. Det är också symbolernas form och uttryck snarare än orginellt antikvärde - också om jag kanske särskilt för religiösa symboler när det gäller mycket ovanligare nulevande religioner med mindre distans i tid och rum till kulturer som ej särskilt mycket mött civilisationen föredrar orginal-hantverk eftersom det så snabbt förstörs i uttryckets detaljer samtidigt som det har värde att stödja deras lokala verksamhet likt min jaguaren - som intresserar mig där vi nedan har en billig-kopia



På bilden tillsammans med gudinna känd för sina många tusen "bevarade" katter släktande från nyhetsaktuellt land kanske genom årtusenden slät med små-likheter till senare gudinna-instansier som Hekátē och i en parallel utveckling lokalt i aktuellt land i den varianten inte olik det större flertalet av de grekiska gudinnorna relativt sin manliga familj och närastående (Hekátē skiljer ut sig en del från övriga).


Vi kan spekulera att min Gudinna släktande från en tidsålder långt tidigare och firad årligen med stora sammankomster där åtminstone alkohol konsumerades och knske i övrigt inte helt olikt danstillställningar i moderntid kan bli lätt besviken på den manliga vän hon fick här. Han är ju mycket troligt munk att döma av hans diverse nu levande inkarnationer runt om i Asien.



PS: Och apropå genuina kulturuttryck i domänen religion vill jag tydligt en gång för alla göra klart att det är inkorrekta illasinnande rykten att jag 2007 ska ha inköpt en helkropps-krympt amerikansk kvinnlig antroplog cirka ålder 55 vid frånfället från en stäm i Amazonas för att uttrycka ett möte mellan religiös-symbol-verklighet och västerlandets myter. Jag havande läst kemi på gymnasiet har dessutom stor respekt för formalinets cancer-framkallande effekt och förstår mängden som lätt passerar ut med de 40 - 50 liter som här praktiskt krävs. Dessutom kostar det ganska duktigt att få så pass mänskligt genuina konstverk transporterade utan att riskera att de försvinner på vägen. Det finns ju så mycket religiösa stereotyper och negativa föreställningar växt ur bristande respekt för andra kulturer som hindrar och stör.