Kärnvapen i Iran

2013-07-17

Jag får erkänna att jag ganska länge haft stor respekt för riskerna det kan innebära såväl som felmarginalen hos diverse bedömningarna om hur långt bort det kan stå.


Givet Syrien där det står just nu är det svårt att se det som annat en enorm, och mång-dimensionellt över flera värde-områden, motivation för Iran att snabbt etablera trovärdig slagkraft i kärnvapen.


Det ger samma värden den syriska diktaturen fick via diverse egentligen föga imponerande i slagkraft vapensystem begränsat till anti-air.


Det kompenserar den ekonomiska kostnad Iran tagit i att försvara syriska diktaturen.


Det ger delvis och antagligen gissar jag övertolkad kompensation för den ökade risk för volation lokalt i Iran.


Från deras större samarbetspartner - åtminstone i cyber warfare - Kina en faktor som kan addera till stabilitet relativt dem och en faktor de redan accepterar hos Nordkorea.


Oavsett hur man nu ser på agerande relaterat Syrien tycker jag verkligen inte man ska vänta alls kring att försöka reducera Irans möjligheter att utveckla kärnvapen om sannolikheten att fördröjning kan innebära att de når ett kärnvapen luftburet alls finns. Och än mer menar jag att om Iran kan ha utvecklat eller så närastående kan utveckla ett kärnvapen utan känd eller oprövad leverans-vektor (avseende ex. via ett flygplan eller via en raket) bör man agera.


Jag tror att Iran idag kan stå där de vid punkten att de har ett kärnvapen eller snart kan ha utvecklat ett kärnvapen men saknar leverans-vektor som bedömt av väst under en något längre period (säg väldigt grovt adderande 12 - 24 månader men lika gärna ordentligt felbedömt).


Min bild allmänt relaterat Iran - begränsat av att jag aldrig förutom svenskan samplat annat än engelskspråkigt - är att de om än tydligt långsamt men likväl konvergerar åt rätt håll som diskuterat av och till senaste åren. Kanske ej för långsamt för vad regionen eventuellt vinner mer på. Men möjligheterna för de mer diktatoriska delarna att utnyttja den tiden för att skapa svår-bedömd och oerhört farlig problematik existerar.


Min bild här är begränsad i att jag ej sökt ny information relaterat Iran och kärnvapen. Istället utgick jag helt från min befintliga bild etablerad uppdaterad sista gången ett antal månader sedan på vilket jag applicerade min bedömning av Syrien som pågående efter de växande kostnaderna Iran tar där de samtidigt nu eller snart nog kommer inse egentligen inte leder till någon avslutande lösning.