Nationaldagen firades ivrigt arbetande med ett fåtal energieffektivt svenska belöningar

2013-06-07

Nationaldagen firade jag i mycket arbetande och oavsett hur gärna jag vill att det ska kunna övervägas som en tradition välgörande för oss alla var det inte alls min tanke att sprida en god säd att tillväxa-Sverige.


Emellertid tillät jag mig energieffektiva och nationellt korrekta för dagen genom att vid några utvalda tillfällen då en tydlig leverabel uppnåtts få titta och vidra mina svenska silvermynt.



Förutom silvermynten den välsynliga Karolinen i koppar från 1600-talet (dock utan något värde och mindre än silvermynten).

Vidare drack jag traditionellt korrekt kaffe utomhus. Även här sökte jag det energieffektiva för att både bespara miljö och ta inspiration av nationens alla sparsama värdebyggare presterande allt möjligt runt om i landet med nära nog ingenting bara en bit utanför våra få storstäder.


För att ej riskera att alienera ev. invandrare eller kanske företagsspion från Kina kikande valde jag föritom svenska symboler en kaffe-kopp med tror jag asiatiskt mönster (möjligen mer japanskt om än mycket troligt Made inChina).





För att förstärka upplevelsen av kaffet trots den lilla kppen kan vi se hur jag placerat ännu mindre kpppar vid sidan om. Det gav också en vacker påminnelse om att komma ihåg alla länder som inte har det lika gott ställt. bondenationen Danmark som nu dessutom drabbats av bank-problem, Grekland som nyligen tog världsrekord i storlek på lån relativt statsskuld och Frankrike vars gedigna vin-kultur snart kanske inte längre välkmnas i Asien.


Efter ett besök dagen innan på Apoteket inhandlade hand-desinfektion och anti-histamin-tabletter hade jag lite obehaglig känsla. Bland plåstren fanns bilder uppenbart riktade mot barn: Disney Figurer och dessutom tre st. barn snarare än en vuxen Anka, Hello Kitty från Japan och de ännu mer fiktiva bilarna med ansikten. Jag tog därför en härligt svensk symbol med mitt kaffe: en gång inköpt för fyra kronor tillsammans me tre andra figurer från Bamse i samma serie på Gallerix (vi hoppas som en nationell kest mer än anti-Bamse-kommersiell-reaktions-rädsla eller avsaknad av efterfrågan).


Flaggan fick jag gratis 2011 på det årets Nationaldag vid nya-medborgare-happening arrangerad av kommunen i Uppsala (i övrigt en verklig besvikelse och den helt dominerande officiella ceremoni government-related eller kommersiell jag varit närvarande vid totalt minst presterande i mening, visualisering, symbol, budskap, konkreta ord och på något sätt gav en underlig känsla av att kostat ordentligt i antal personer närvarande från antar jag kommunen men vars konkreta kostnad förutom flaggor, en väldigt enkel lågpris-klass och en liten tämligen tråkig scen gjorde som ingenting mer än att tala via dåligt ljudsystem en kortare stund: men försöker man inte blir saker därefter.


Ganska talande tycker jag rent av att out-door-events vi i ungdomen självorganisera själva med ett fåtal saker ändå klarade av mer i symbolisk-mening. Kanske är problemet stabila parti-storlekar utan motivation att hålla sig kvar i den politiska subkulturens visible healthy, asserting meaning and imperative do-it som politiker-arbetare? Något form av motiverande rovdjur vertikalt-valen kanske vore en bra idé? Blir en politiker för förslöad ökar risken att den smygande faran hinner överraska och käka upp den balanserande stockens genetik såväl som introducera nya friska idéer från yngre flockmedlemmar. Eller kanske en importerad politik-intresserad från ett framgångsrikt koncept ex. Germany eller China. Båda stora och potent dominerande världsscenen. Där kan vi lära massor av bra saker.


jag var dock övergripande enormt nöjd med dagen - mycket fina koncept illustrationer och just ceremonin var trots sin vekhet i intensitet och symbolkraft mycket svensk i en personlig mindre exakt känsla). Märker jag indikationer i tidning eller på nätet att något nytt tillkommit kanske jag tittar lite på det hela nästa år bjudande till lite för kommunen nu när man ändå är född här: torget var ju hjlpligt täckt till tre fjärde delar 2011...