Traumatiserade av dåliga tider: Tjuren skrämmer slag på the Economist

2013-05-16

När amerikanska myndigheter seriöst försöker är de i flera områden rent av imponerande effektiva i verksamhetssystem för att följa och hantera samhällsutveckling. När dom ej försöker eller problem ägs av fel myndighet kan det kosta hur mycket som helst utan att egentligen ens kommit till att försöka lösa problemet man från början såg utan mer diverse annat man tyckt viktigt eller intressantare man fått syn på vägen.


Vilket av de två som gäller investbankerna vet jag ej. Jag har ej försökt bedöma det och för stabilare tolkning av det lär vi behöva historik om kanske tio till 20 år. Men jag tror just nu mer på den amerikanska tjuren och den kinesiska slagbjörnen än visa versa.


The Economist i ledaren börjar med att peka på riskerna med tjuren. Problemet just nu tycker jag inte är de potentiella riskerna med tjuren utan de realiserade riskerna tjuren är en av de möjliga vägarna från. Jag väljer därför att stigmatisera The Economist genom att kalla dem traumatiserade av senaste års uppfattade sämre tider hindrande dem från att se världen som den är utan deras egna ångestfyllda minnen.



Dessutom mycket bra illustration. Märks excellent i tidningsbutiken. Illustrerar väl både tjurens goda världen såväl som den risk the Economist trodde var viktig att peka på.