Från den inledande bildens inverkan till höjdskillnader mellan berg och dalar i Nordkorea

2013-04-04

Bilden vi har i denna tidning från New York Times:



Upplever jag är ett effektivt exempel på grupp av flera grupper av bilder utmärkt fungerande med den förstärkande primacy effect diskuterad i:



Ex. fungerar utmärkt för nyheten men självklart ska diskussionen inte förstås som att det är en kombination man ständigt bör sträva efter. Ex. en mer nyhetsintensiv men mindre "exotiskt" resp. "tragisk" (två större ämnen vilka båda har större preferens mot kvaliteter här uttryckta: stränder, hav, berg på avstånd resp. respektfullt avstånd men ändå att något sker) kan vinna på väldigt annorlunda koncept.


Vid sidan om att händelser pågående i bilden ligger nära en sida av nyhetens innehåll är dessa mycket omedelbart konkret (jämfört med istället t.ex. bild av någon som berättar om det i sin tur konkreta) d.v.s. det upplevda avståndet i tid, rum, typ av koncept för vad som händer, kunskap aktiverat o.s.v. är relativt lägre till var vi upplever händelsens "epicentrum".


Dessutom uttrycker bilden närhet mellan koncept den uttrycker - räddningsarbete i det av Kina ockuperade bergslandet Tibet - och de koncept vi motsvarande diskussionen i The New York Times visar det värde media kan få från att förränta nyheter och kunskap är vad vi önskar ge primacy effect t.ex. via en som här inledande bild.


Vidare vilket vi ger en kortare kompletterande diskussion kring har bilden en kombination av visuella kvaliteter jag fascinerats av också under ganska långa perioder längre tillbaka i försök att se och uttrycka deras motsvarighet i koncept-grupper (d.v.s. koncept sedda som ett ord - ex. chemistry - eller flera ord tillsammans - ex. organic chemistry eller solid state physics).


I först färgernas samspel förstår man kanske kvaliteten mellan rött och dimma enklast genom att betrakta lämpligt ett mycket tydligare exempel på det samma (jag har tidigare publicerat ganska många bilder: sök här eller på Hans Husman om prylar. Nyligen (igår tror jag) såg jag ett färskt i direkt anslutning ett gym. Bakrund och figur tydligt i fog och misty stimulerande förstärkning (jämför hur hjärnan förstärker i ännu tydligare direkt dimma eller hur den kan reagera på vitt-brus om också något konkret finns i det) samtidigt som konvergenser av linjer naturligt blir starkare i perception jämfört ytorna samtidigt som kvinno-figurenn i överkropp på boxningshandskar (välfungerande positiv stereotyp för kvinnor samtidigt som konceptet i uppmärksamhet också fungerar på heterosexuella män) röd i handskar och tror jag läppar. Tar uppmärksamhet och distraherar föga från byline (Puls & Träning vid Kungsgatan - kommer jag ihåg det ska jag fotografera det och komplettera nytt inlägg).


Scenens bakgrund bär den kvalitet jag i koncept (d.v.s. ej primärt visuella) kom att se motsvarighet i de tydligt abstrakta i den mening att koncept samspelande med det kan ses i en gemensam rymd. En dålig men riktig jämförelse är t.ex. två koncept inom övergripande kemi. Praktiskt intressantare kan vi hellre se ganska stora grupper av gemensamma eller nära besläktade kvaliteter i samverkande koncept (d.v.s. praktiskt för mig de feature relations till andra koncept associerade med resp. koncept). Kvaliteter vilka inte samspelar med uppmärksamhet men likväl styr hur vi tolkar förhållande mellan koncepten (det behöver inte gälla alla sådan samverkan men gäller den samverkan mellan dessa vi här avser).


Jag har långt senare i samband med (under samma tid eller ganska nära efteråt) att den semantiska och grammatiska intelligensen fick sin arkitektur skissad för kanske tre till sex månader sedan kunnat se flera motsvarigheter mycket närmare ett språkligt ytterst lokal information som meningar relaterat händelse.


Vi kan jämföra verben i meningen som vad som talar om vad som sker på kartan eller en egenskap hos ett objekt på kartan motsvarande ett händelse-relaterat tillstånd. Kanske funktionellt i våra biologiska nätverk inte "bara" koncept likt kanske alla andra ord, fraser m.m. inte helt ovanliga vad som kan ha en underliggande separation väldigt spekulativt motsvarande en separat väg för inlärning. Vi har dess noun-phrase-argument som subjekt, objekt och/eller indirekt objekt o.s.v. Dessa är ju inte ovanligt att referera figure och ground till men det är ej detta vi här avser. Figure / ground handlar snarast i vår visuella motsvarighet om hur objekten i bilden (kartan om vi så vill) skapar förståelse för deras förhållanden utefter en dimension (t.ex. spatiellt: jämför gärna this och that där vi för this uttrycker relativ närhet och that att objektet relativt den som talar är längre bort - eller enklare övertydligare exempel att ett objekt går från ett argument ex. en person till ett annat argument t.ex. ett bord).


För dessa ytterst diskreta i verkan ändå tydliga som övergripande "bakgrund" - om vi så vill den karta vi ser men ej är dess delar vi aktivt orienterar efter - skulle jag hellre säga att det är de preposition phrases som ej behöver uttalas men likväl är aktiva när vi tolkar och förstår. Att vår hjälte befinner sig i en viss stad kan vara ex. på detta och att han befinner sig i landet staden i också beroende på aktuell scen ej nödvändigtvis särskilt styrt av var vi är i rummet. Huruvida Sverige är bakgrund, knappt märkbart påverkande men likväl "synlig" bör t.ex. troligt ofta kräva något symboliskt märkbart, eller särskiljande drag (även mycket möjligt i sig konkret som juridiskt), eller för staden kanske hur husens och vägarnas förhållanden och kvalitet påverkar förlopp.


Behöver vi indikera dimensionerna med PP och dess argument handlar det dock snarast om motsvarande ett eller flera direkta koncept motsvarande de vi tidigare önskade ge primacy effect. En bild av en vinterväg har en självklar naturlig bakgrund: handlar det om trafik vinter och halt men är det bara hur halt eller är det hur mycket bilar som krockat eller hur många som avlidit, nytt lagförslag o.s.v. (och motsvarande om det direkt framgår av vad bilden föreställer oavsett bildtext).


Vilka värden har nu bilder väldigt "tydliga" i denna egenskap motsvarande värdet reklamtrycket hade för dimman och rött? Vi finner dem något rogivande och tycks också faktiskt stimulera mer abstrakt friare tankar. I detta tror jag fascinerande nog att de egentligen inte är särskilt olika dimman. Skillnaden ligger istället snarast i emotionella dimensioner d.v.s. primärt att en scen som i nyheten refererad ligger extremt högt i known medan dimman är bland det mest extrema tänkbara i unknown (mer så än typiskt mörker både svårare för perception och ovanligare). Bilder som ex. mer sällan associerade fara eller risk medan dimma idag såväl som förr är risk (ex. att ramla eller köra i dike).


När det nu gäller landslide klarade den något som Nordkorea: Kärnvapen och Jordskred och associerat arbete inte klarade genom att påminna mig om följande:


  1. Domän: Nordkoreas för "oss" kända karta.
  2. Gäller att många unknown uppges finnas.
  3. Finns nu en karta publicerad lätt att missa med Nordkoreanska kart-komponenter?

Ja några sådana finns i en bok publicerad i Kina på engelska handlande mycket om kontinental-plattor (på mer exakt nivå rörande jordskorpans rörelserna men områden hör till vad jag mer sällan läser så termerna är mig okända) som jag träffade på kanske 2010. Sökande Google Books klarade jag inte att hitta den där samma år (efter att tillfälligt i alla fall tappat bort den) men fann däremot ett par andra om än mindre exakta (varav den ena introducerade mig till konceptet att ändra globens perspektiv jfr Eric Schmidt tänker nog överraska världen med en stor donation för att skapa demokrati i Kina).




Det är 2013 och dags att sätta kartan rätt för åren som kommer.
Inte riktigt i rätt vinkel med aktuell vridning med ganska nära tror jag (ska nog vridas en bit moturs).

Aktuell bok torde också ge mig den förklaring ungefär var kunskapsdimensioner och relationer etablerade runt koncepten som kunde ge den via indirekt propagerande påverkan från aktivitet i andra koncept kunde ge oss en så pass tydlig association att det gick ut som koncept i ett ämne väldigt specifikt i ett större som övergripande utanför mer "praktiskt" relaterade kart-saker är det som hör till de nedre 5 - 10% inom vetenskap avseende var de ligger i riktad import av kunskaps-relationer till Blue Light. Boken i fråga hade en del koncept-relationer jag fann intressanta att addera manuellt (och praktiskt just rörande sådana med naturlig primacy effect förutom ämnesmässigt kompletterande uppbyggd kunskap ex. koncept viktiga nog var för sig och i relation att de förekommer tillsammans i rubriker, bildtext, kapitel-benämningar m.m.).


Om kartan är praktiskt intressant för alla som är topologiskt intresserade av Nordkorea (ex. alla Nordkoreaner jag misstänker har föga tillgång till specifika kartböcker) kan jag verkligen inte bedöma idag. Troligt finns nu boken någonstans här med det göra många tusen andra böcker också där mitt sorteringssystem är ytterst styrt av praktiska behov vilket gör att just nu är lingvistiska böcker från olika områden samsorterade "event-aktiverat" med de senast utnyttjade "överst". Är man intresserad av vägar vågar jag inte lova att den har mer än ex. Googles Nordkorea-kart-satsning - däremot finns djup, relativa skillnader, rörelse mönster relativt grannländer m.m. Jag kan tänka mig med tiden och tillgång till något motsvarande GeoEye får man alla vägar även om det tar tid. Däremot kan ju djup vara mer problematisk kan jag tänka fordrande bäst tänker jag mig fotografier från olika vinklar och då får man ändå inte djupets förändringsfaktorer särskilt bra (relaterat t.ex. att vägar spolas bort och dyker upp 500 meter bort).



View Nordkorea in a larger map

Google har nyligen adderat en hel del kart-information till Nordkorea och är troligt en av de mer uppdaterade och aktuella Nordkorea kartorna (och känt är att Nordkoreas kärnvapen-skrammel inte ska vara relaterat att Google åkt runt i en massa bilar och fotograferat anläggningar och "promiskuöst" positionerat WLAN-hubbar.).

För den seriöst intresserad kan jag inte föreställa mig något problem att hitta boken om man lägger lite tid givet att böcker numera är digitaliserade med åtminstone Google Books som ganska välfungerande sökmotor. Minns jag rätt använder den också (antagligen kinesiska) tecken (ev. både den modernare förenklade formen resp. den äldre vanlig i Taiwan och runt Shanghai men mina praktiska färdigheter här är i bästa fall smärtsamma inkluderande mycket av böcker som ramlar ner medan jag försöker slå i flera samtidigt).


I avslutande reflektion då helt utanför informationen jag fann intressant men mycket tydligt upplevde jag en mycket större förståelse av de kontinentala plattornas rörelser när globen visades i Kina-varianten när jag träffade på en övergripande bild i den senare boken jag fann på Google Books ("falska" träffen).