Los Angeles ca 1930 - 2010: Söker historisk väderstatistik inkl. temp & vind, industri-relaterad information och statistik brottslighet inkl. tidpunkt för händelsen

2013-01-17

Egentligen borde jag göra som Vice President John Biden (USA) och e-posta honom tillbaka och göra samma sak beskriva vad jag vill uppnå och indikera en event han kan få besöka för att hjälpa samt smart tror jag sedan prata om en metod för att ge värde utan att behöva sitta och lyssna på en flera timmar lång monolog av mig om vädret i Los Angeles. Rimligen måste någon eller ett par av de amerikanska myndigeterna ha den här statistiken klar (kanske rent av deras ganska standardiserade databas-exporter: csv, owl, skos m.m. ofta föredömligt dokumenterat) eller veta vem som sitter på den.


Men även om jag nu prövar det säkrar vi upp med att försöka efterfråga uppgifterna här. Och alla tillsammans krävs självklart inte och också uppgifter begränsade tidsperioder är intressant särskilt 1940-talet och 1990-talet.


Jag är faktisk lite intresserad av uppgifterna ganska snart. Gärna att jag kan göra ett försök att undersöka det hela innan mars börjat då jag vill försöka göra prediktionen för kommande månader för att snabb-testa ev. koncept jag tyckt mig se (bra och enkel metod att initialt filtrera ner allt möjligt som innan verkar bra på pappret). Men gärna så snart som möjligt.


Till vem som helst som hjälper till lovar jag att skriva och publicera en liten dikt korrekt konstnärligt anpassat till det värde, smärta, hat eller kärlek informationen givet mig. En spännande event som för tipsaren kan gå både till ett hjälte-epos hyllande dennes kunnande eller fylla mina läsare med sorg över smärtan ett angrepp med undermålig och jobbigt svår statistik misshandlat mig med.


Även om jag i postningen huvudsakligen experimenterade relaterat en pågående fallstudie om komik får jag kanske äta upp det inlägget: NASA's läckta strategi verklighet: Bränner iväg ny sorts luftfarkost för att rädda världen (2013-01-15).


NASA torde vara en väldigt bra kandidat till väderstatistiken och den är egentligen viktigare än brottsligheten (industristatistiken är jag osäker på hur viktig den här men kan vara det under den tidigare delen av perioden. En känt nästan överjordisk god aktör som NASA ska vi dock nog kunna lita på ser mellan fingrande med det när det är för science och case study.


Här kan jag dessutom lova att leverera minst tre till fyra Likes på Facebook till NASA - kanske upp till två per datakälla... Eller 1/2 men i Likes till annan amerikansk myndighet NASA får välja ut helt fritt själva! Och det förutom att jag här nu bjöd till genom att länka dem. Bara att sätta folk på det direkt om skulle sakna statistiken. Första gången jag så här promiskiöst försökt sälja Likes. A once in a life time chance som för Mr Armstrong när han klev ner på månen och fick möjlighet att göra sin röst odödlig. Dessutom undrar kanske en och annan om inte NASA mest är skryt. Klarar de att leverera väderstatistik eller är det bara varumärkesbyggande och föredrag i skolklasser numera?


I tider som dessa behöver NASA all trafik de kan få så att folk får möjlighet att uppleva allt bra de ständigt gör, och när i datakvalitet sant förklara hur kostnadseffektivt det är när investering vägs mot resultat.