Google har öppnat dörren till Hotmail: Medarbetare tog själva steget över med Gmail släpande efter

2013-01-17

Varför Google inte gör redirect från Google.se till Google.com är mindre viktigt än att jag som Gmail användare tvingades slösa tid på att ta reda på om domänen var registrerad med upphetsade känslor och visioner om goda settlements med Google hellre än att de tar media-smäll när jag gråter via media om att Google kallat mig för en fientligt-registrerande svensk-rasistiskt för att trycka ner vår modiga folksjäl ivrigt väntande på att om domänen ska visa sig tappad eller om den faktiskt är registrerad trots att jag kastas till en felsida i webbläsaren.


Dessutom lika surt visade det sig att ett mystiskt stycka information var indikerat för domänen. Kanske ett försiktigt rop på hjälp från en Google-medarbetare? Eller en försiktig antydan till den som djupare söker svaren om vilken e-post-tjänst Google's medarbetare själva använder. Hotmail. Därav att vi här undersöker. Kanske finns en man med en Microsoft själv inom sig som vill komma ut men inte vågar? Finns personen fortfarande eller kan han ha försvunnit?



Jag ser mod. Med Googles alla aktie- och optionsprogram är det säkert lite som att vara en etniskt minoritet Hitler precis börjat tala illa om efter att du under något sett både romer, zigenare, fransmän, ryssar m.m. försvinna från grannskapet. "Va har vi startat en e-post nu också? Men jag tror på Hotmail. Det gjorde jag redan när jag epost-spammade 1996 för katalog-företag-x."


Eller om det är en del av ett större driftstabilitetstänk kanske bakomliggande redundans i själv Gmail-lösningen? Skulle i så fall förklara varför Google suger i sig captcha som Hotmail säkert kräver när konton ska registreras görande automatiska do-it-big-data-cloud lösningar svårare - i alla möjliga situationer till och med när man är inloggad och gör det egna beteendet typiskt vardagliga - nästan varje - sökningar sedan fyra år om forskning bland journaler och universitet - om det nu inte av svårbegripliga orsaker är relaterat till användning av inurl-operatorn begränsar till färre subdomäner tillsammans med sökorden medan site indikerar en större rymd ex. edu eller mit.edu. Kanske läcker det information om Google's sökdata aktörer söker extrahera ut störande driften eller vara värdefullt data indirekt också Google de ej vill läcka. Egentligen tror jag dock mest på en bugg runt inurl därför detekteringslösningen inkl. captcha är inte gjord tror jag på ett stabilt sätt om spammaren tar sig en närmare titt på den relativa komplexiteten men ev. tar jag).


Jag som är din typiska lilla man på ett nät fyllt av gigantiska jättar tar för riktig kvalitet och driftstabilitet fram en klok och fin gammal svensk taktik genom att se till att från nu så länge som nödvändigt använda både Hotmail och Gmail.


På så sätt behöver man inte oroa sig för att en minoritet medarbetare på Google känner sg mobbade av mig. En minoritet som kanske också längre fram tar makten över Google implementerande sin Hotmail-tro pan-Googligt. Samtidigt behåller man den lösning man vänt sig använda och behöver inte riskera relationerna med den kanske snart desperat krigande gamla ledningen. De kan ju vinna och då vill jag inte behöva flytta tillbaka igen till Gmail.


Eller tänker Google och kör Gmail i pressmeddelanden och Hotmail på IT-avdelningen.