Youtube-filtrets textanalys

2012-07-16
Jag träffade på det här felmeddelandet när jag lyssnade / tittade på Youtube-favoriter. "Upphovsbrotts-kandidat-filtret" accepterade de enskilda videoklippen men inte i spellistan vilket tycks som en vettig kompromiss för större upphovsägande aktörer i film, musik m.m. mellan att hålla något synligt och undvika att det överutnyttjas regelbundet eller delas upp i delar över flera konton som förs samman i uppspelningslistor.


Alternativa kandidater att lyssna på istället för denna "instanisering" av temasången till Bron över floden Kwai söktes vilket gav intrycket att filtret är textbaserat. Det ska inte förvåna oss. Vad som är så bra med text är att det är effektivt att analysera både för hjärnan och datorer men framåt inte allt för långt etablerar man nog ljudfiltrering.

Ett intryck jag fick var att texten också togs upp i filmklippen. Reklamen använder det också tror jag mig minnas så det är kanske samma analyssystem.


Komplettering: Det är nog troligt att det är samma system som för reklamen och att upphovsägaren väljer "nyckelord" de vill ha filtrerade. Intrycket från att söka alternativ till ett annat filmklipp gav intryck av det. Alt. kanske att avvägning möjliga fel värderas (ej orimligt både för utgivare och Youtube att ha respekt för: det är ett stort övertramp på de rättigheter vilka alltid ska respekteras även när lagen tillåter annat relaterat frihet att uttrycka sig relevant här när en aktör tar på sig det stora ansvar som kommer med att göra en publiceringsplattform tillgänglig också utanför frågor relaterat denial of service angrepp där upphovsrätt köps upp för att stoppa åtminstone tillfälligt ex. medborgarjournalstik).


Häromdagen råkade jag ut för oerhört irriterande pilar m.m. som dök upp rekommenderade "favoritering" m.m. relaterat ett filmklipp från en välkänd film av ett av de största filmbolagen via deras kanal.

Inte bara är det störande av koncentrationsförmågan som flyttas utan också tycker jag för oartigt tydligt i respektlösheten också utanför det riktat mot besökarnas åsikter man menar kan ges direkt efter några sekunder och när det inte fungerar tjatar man.

Det sätt jag hanterade på var att istället gå in på en alternativ "konkurrerande" instansiering av samma sak redan högre upp i sökresultatet och sätta favoriten där istället och att jag "gillade" den. Råkar jag ut för sådant flera gånger från samma aktör är det vad jag hanterar på det sättet som standard utan att efter andra gången gå in hos upphovsägarens kanal. Även om de skulle filtrera alla andra instanseringar i övrigt är det väldigt lite puliceringar jag ids stå ut för en så pass ändå bred low-value kanal jämfört med helhetspubliceringar, samlingar, nya filmer m.m.

Många andra tror jag dock istället tar till vana att bara trycka på det. Antar vi att ev. API-funktionen för detta är riktad i betalningsalternativ eller komplicerad att införa kan vi dra slutsatsen att Google inte särskilt använder favoriter eller gillar längre utan går på användarnas surfmönster för att bestämma sökresultaten ev. tillsammans med "dela". Det är om man har rätt i att det bara trycks gilla ofta vad som snabbt bör ge gigantisk inflation. Men det har väl kanske aldrig eller inte på länge varit någon trolig särskilt dominerande ensam kvalitetsfaktor? Gissat lite på Facebook-kultur kring deras likes när jag tittade på det för ganska länge sedan (ett antal guider kring implementation på blogg m.m. och statistikanalysen finns publicerade här).