Kreativitet skrämmer ibland slag på dom med störst behov

2011-09-06
Här är ett exempel en studie jag tror kommer bli intressant att läsa:


Det är självklart från modell under WARRIOR när man läst det men inte vad jag sett som indikerat. Att det är så kommer direkt av vad som uttrycktes kort i E-barometern från Svensk Handels Utredningsinstitut och som angivet där är vad vi återvänder till bättre:

När krisens språk fortsätter i fördjupning går vi vidare med commotion. Commotion är just det mest tydliga relativt intensitet snabba händelser i kortare tid där språk med hög redundans uttrycks.


Commotion ger en oväntad förändring där ett nytt equilibrium (t.ex. förändringarna mot demokrati i Egypten) nås eller ett kraftfullt försök faller där känslor går högt.


Commotion är nytt, intensivt och kan vara rent av riktigt otäckt som kravaller efter en stor sporthändelse. Det handlar också i det mycket mer kognitiva om att se nya metoder där vi helt annorlunda omvandlar mellan energi och information. I det kan mer än "bara" verktyg, kunskap o.s.v. även vad vi väljer att se i världen och våra attityder och värderingar ändras.

Jag också och tror jag mer än många andra kanske alla där dock vilka frågor våra två sidor står längre ifrån varandra för kan variera är känslig just för detta. Vi kan båda söka en kreativ lösning vi vet är bra på alla sätt men ändå frukta den.

Och viktigast just av det jag uttryckte bättre i Culturomics borrar efter medias gömda skatter:

"Någon annans perspektiv på ett problemområde ger mig alltid mycket och det är en generell möjlighet vi alla har om vi klarar att inte låta personlig-prestige störa våra möjligheter att se värde hos andra kulturer, vetenskaper, branscher eller precis vad som helst i övrigt som kan vara aktuellt i en fråga! Alltid kan man se några förbättringar eller möjliga applikationer man inte tänkt på inför framtiden. Det ska bli riktigt kul att läsa mer om Culturomics."