Back & Läser e-post just nu

2011-12-05
Uttröttad, skadade vänsterknät smärtar fortfarande men med en trevlig paketerad för flexibelt dedikterad hårdvara oavsett Windows eller Linux (ram-minne primärt viktigt) av den första generaliserade implementationen av modellen som ej kräver anpassning mot ett område. Sista kvartalet har varit minst sagt krävande. Helt slut.

Första delarna av manualen börjar publiceras idag. Där börjar vi med agenten The Librarian som representerar den mer traditionella AI-delen som hjälper användare och andra subsystem och agenter att resonera om fakta och relationer. Vidare första introduktionerna till att ta ut relationer, emotions m.m. mellan entiteter (ex. länder, produkter, brands m.m.) i search-sets bland nyheter samt göra jämförande operationer, ta ut kreativitet från entitet och olika sökresultat beroende av vad vi söker efter.

Förövrigt håller jag fast vid den prediktion jag första gången gjorde betydligt mer osäkert 2009 rörande demokrati i Kina och den ungefärliga tidsperioden jag skattade vilken jag upprepade igen betydligt mer säker tidigt denna sommar. Jag menar att ökad intensitet och var emotions i värdering ligger för aktuella koncepten (enkla exempel rörande sådant här ges i första delen av modellen jag skrev tidigt i natt och publicerar ut under dagen på Nyfiken vital) i andra delar av världen särskilt Asien i Nordkorea, Laos, Burma liksom den Arabiska våren som nu i GEO börjar allt mer närma sig Kina - och geo är viktigt i dessa delar av världen - och kommer i mindre utsträckning också addera till det hela. Rörande protesterna i Syrien o.s.v. lär effekten bli betydligt tydligare om det börjar röra på sig i Iran tidigare än man kanske annars tror.

För Syrien vill jag också säga samma sak nu som jag indikerade egentligen varken mer eller mindre säkert än nu att jag tror att regimen är borta runt ca vecka 8 - 10 nästa år. D.v.s. massor av otäckt och krävande för alla fram till dess men jag tror det lyckas.