Ubåten får födan levande-gjord för att inte bli deprimerad

2011-05-10

Jag funderade lite på den här ubåten utanför Stockholm. Kanske är det ändå en svensk ubåt? Är det riktigt säkert att det inte är en våra? Jag vet inte men det känns som det skulle passa i form och så? Men det verkar ju orimligt så klart.


Brittisk ubåt byggd klar 2011 (den andra var färdig 2010 och den första cirka 2007 tror vi oss komma ihåg) en del menar kanske var den ubåt man såg. Det är väl lite osäkert vad britterna har dem till men jakt givetvis. Möjligen kommunikation och samband också. Är den dock inte för lång för att vara den ubåt man såg? Eller för kort? Vilken som.

Svårt att se vågorna bra på bilden också. Annars kan man ju kring sådant tänka p.s.s. som beskrivit rörande perceptionen i funktion i:

För att få ut dom relativa skillnaderna och proportionerna mot där fotograf står (jag försökte inte det då jag inte har något att referera till bra) eller enklare relativt ubåtens utsträckning och riktning. För riktning har vi ju flera lösningar som kan ge motsvarande rörelsemönster för de mest uppenbara på den bild Aftonbladet hade men där jag föreställer mig att det mycket enklare går att se i den riktiga bilden:

Därav att jag tvivlade på dom här idéerna om att något sticker upp i fören. Den kan ju gå åt andra hållet i en som sinuskurva där den gått uppåt för att gå ner igen ex. därför att man drar något man inte vill ha släpandes på bottnen men sådant är svårt att se bra på foto och vad som bäst ska simuleras i beprövad mjukvara (lätt att ta fel tror jag med strömmar och vindar o.s.v.).

Sedan den här idéen om en brittisk ubåt:

Vi tvivlar. Men varande anglo-fil gillar vi lätt färrädiskt konceptet. Är det en brittisk ubåt är den säkert väldigt trevlig på alla sätt och vi borde alla kasta till den röda äpplen om vi får chansen (vanligen äter de sälar att förstå från att de kan läcka olja om de går på grund men röda äpplen gillar de också). Jolly good! God Save the Queen! I read King James bible for my sailers each sunday!

Visst att de kanske ser lite lika ut men vad skulle en brittisk ubåt göra så nära Stockholm? De flesta andra kan jag se det för inkl. USA. Men britterna tvivlar vi på. Det kan nog handla lite om att folk är avundsjuka på deras nya ubåt så då ser dom den överallt (ett föga korrekt argument vi mest tar med som exempel vara inte sällan använt och svårt att försvara sig mot).