Dikt om tillväxt av en idé

2010-05-17

Det här är en till dikt jag skrev runt nuhet men här avseende ett "koncept" som kanske i det lilla inverkat något på aktuell nuhet. Den första finns här.

Jag har inte gjort något allvarligt försök att följa om det är just detta koncept som inverkat på nuhet eftersom jag ännu inte har nått långt med mjukvara för att automatisera mätning vilket gör det tidsödande.

Oberoende av ev. påverkan på nuhet vet jag att konceptet rör sig och det är en bra sak för den är ett väldigt snällt - nästan gulligt - koncept.

A love child of the sun
In a hurry running fast through moments?

A yellow flash thinning current in one precious breath?
While contemplation balance her with the ideas of old

So young
Still a bit silly
Might the laughs got her excited running all around

Att börja skriva dikterna på engelska känns som ett riktigt beslut. För mig upplever jag att det är ett lättare språk för dikt. Kanske därför att man har en viss distans till språket och eventuellt värderar detaljer på ett annat sätt? Här blev det därför också engelska och det är korrekt också därför att Infans Solaris jag valde att kalla "konceptet" rör sig på relevant nivå i det engelska språkområdet.

Fler dikter jag roat mig med att skriva:

Dikter och poesi av Hans Husman