Dikt om en modig duva

2010-05-17

Här är en tredje dikt om duvorna utanför mitt fönster.

I den första dikten har en stor otäck fågel dykt ner och ätit upp hans hustru. I dikt två skildras hur han innan ens en timme gått hittat en ny kärleksduva som flyttat in i hans territorium.

En dikt till en förlorad fågel
Poesi från en trivial natur

Här har vi den tredje och denna gång fick jag tolka in lite eftersom han mest satt och glodde som om han var mentalt fångad och inte såg hur han skulle kunna flyga iväg. Jag kan verkligen sympatisera med honom. Hans första hustru han verkade trivas bra med blev uppäten och den nya verkar väldigt ambitiös och flyger runt med pinnar och tjatar iväg honom för att jaga på mycket sämre ställen.

The powerful warrior dove guards his territorial
Diving hard through the sky
Catching a tasty grasshopper

The sky set free by warm winds
The last tinny clouds fleeing

With his new love bird in the nest -
A moment for thoughts - About winds, bugs and birds
And caring for his shiny feathers

Just a few days ago no good time
Picking twigs for nesting
And hunting in dumb places because she kept twittering

Just a dumb love bird from the train station used to garbage
Not knowing a good territorial might exist

Now if nothing more she gets that he
In his territorial
Knows were the big bugs flies

Fler dikter jag roat mig med att skriva:

Dikter och poesi av Hans Husman