Miljöfrågorna kan avgöra valet

2010-05-17

Nu har jag inte följt svenska medier på ett tag eller svensk politik, och det har säkert varit fler optionsmätningar sedan jag såg över valet senast rörande miljöfrågorna. Jag predikterade ju tidigare på en ganska tydlig ökning för Miljöpartiet i valet:

"Uppskattningsvis troligast 15 - 18%. Det låter orimligt mycket men rörande sådant här bedömer jag det i allmänhet mycket korrekt med utmärkta modeller baserade både från statistisk och neurovetenskap avseende spridning av impulser och direkt påverkan i perceptio."

Från: Kommentar 1 - Miljöengagerade i fler partier än Miljöpartiet får gärna stöd | Nyhetsbloggen

I undersökningen Dagens Nyheter rapporterar om uppskattades deras väljarstöd till 10,7%:

"Sifo gav på söndagen de gröna 10,7 procent. Det är mer än dubbelt så mycket som de 5,2 procent de fick i valet 2006. Miljöpartiet, som alltid varit skickligt på att få ut mycket av vänstersamarbetet, kommer denna gång absolut inte att nöja sig med mindre."

Från: Grön medvind | Dagens Nyheter

Jag tror det mycket väl kan öka men det behöver inte bli så. Min bild är att miljöfrågorna är viktigare än de flesta ser därför att dessa frågor för mig tycks viktiga hos den grupp jag menar är mest rörlig.

Hur det slutar kommer till stor del avgöras hur respektive block lyfter fram engagemang i rätt miljöfrågor. Min bild är att en stor del av den rörliga gruppen är på väg att få barn eller har unga barn. Att regeringen meddelade att de förbjuder bisfenol-A (SvD) är ett exempel på sådant som kan fånga upp den här trenden lika bra för dom som för Miljöpartiet.

Bisfenol A är ett gift som barn är känsliga för och troligen mycket mer än vad som enkelt fångas upp i studier därför att skador t.ex. på centrala nervsystemet dröjer det tills ett par år i skolan innan de blir tydliga. Att bestämma orsaken då är mycket svårt och även att korrelera mot enskilda gifter. En utmärkt diskussion om varför bisfenol a är skadligt och helt meningslös skrev jag själv på Nyfiken vital.

På Nyfiken vital har vi också bevakat just frågor kring det därför att ett läsarintresse finns. Några intressanta forskningsnyheter i urval som också väl illustrerar varför det här är viktiga frågor för denna väljargrupp har vi nedan:

Barns intellektuella utveckling skadas av i Sverige vanliga luftföroreningar | Nyfiken vital
Autism har ökat åtta gånger pga föroreningar | Nyfiken vital
Lågt IQ av luftföroreningar under graviditeten | Nyfiken vital
Luftföroreningar skadar och försenar barns utveckling | Nyfiken vital

Det är inte ett läsarintresse jämförbart med kanske en aning lättsammare ämnen som snabb viktminskning m.m. men bland seriösa frågor är intresset mycket större än normalt.