Jag började en till fallstudie rörande Google Nyheter på sökordet resor för att illustrera ungefär hur algoritmen fungerar respektive vilka tidningar som bäst drar nytta av den:
Resor i Google Nyheter | Nyhetsbloggen
Resor i Google Nyheter II | Nyhetsbloggen
Resor på Google Nyheter III | Nyhetsbloggen
Expressen har fortsatta problem med Google Nyheter | Nyhetsbloggen
Låt oss göra en till uppföljning eftersom Aftonbladet nu har färska nyheter publicerade. Jag såg dem redan tidigare idag när de endast hade en nyhet publicerad och de låg då direkt under SvD. Just nu ser sökresultatet ut enligt:
1. Expressen
SJ kan inte själva hitta billiga biljetter
2. SvD
Påskresor i sista sekunden
3. DN
Läsarnas bästa tips – så lätt packar vi
4. Aftonbladet
London Calling 3/4
5. Aftonbladet
Åberg på franska
6. Österbottens tidning.
Rör granskning av politiska funktioner.
7. DN.
Soha är det nya Soho
8. Sydsvenskan
Hårdare koll för klimatsmarta resor
9. MyNewsdesk
Pressmeddelande och ej för aktuell typ av resor som följs.
10. Sydsvenskan
Resa med rabatt
Ingenting här förändrar tidigare slutsatser. Att se hur Aftonbladet placerade sig var dock intressant för att bekräfta det. Allmänt gäller att de lättare placerar sig högt men här gäller att fallstudien påverkat vad som mäts genom att de inte var topp tio tidigare. Övriga tidningar har därför länkats härifrån för resor och det påverkar enligt faktorn som diskuterade i första inlägget:
Resor i Google Nyheter | Nyhetsbloggen
De flesta övriga faktorer jag känner till eller finns publikt dokumenterade har diskuterats i de guider som finns och de hittas via:
Google Nyheter (Google News) | Nyhetsbloggen
En viktig faktor i övrigt och välkänt men som här framgick tydligt är att färskhet värderas. Vi kan där se att när sådant åldras en aning kan betydligt äldre gå före när andra faktorer är starkare. Där ser vi också återigen vad som diskuterades tidigare genom att Aftonbladet efter tidig färskhet tappat medan äldre nyheter från övriga som varit med i fallstudien kvarstår.
Det är troligt att den effekten nu försvinner eftersom Aftonbadet efter det här inlägget ungefär likställs med övriga som kom med tidigare. Dessutom eftersom ingen ny uppföljning är aktuell på länge försvinner snart ev. relativ effekt från mellan inläggen i fallstudien. Däremot är det möjligt att viss förstärkning på samtliga som kom med i studien kvarstår ett tag men troligen inte särskilt länge.
Fler fallstudier hittas via följande huvudsida: