Stora nätaffärer gamla betrodda domäner (tidningar på nätet) kan ta

2010-02-18

Vi har aktörer som tjänar stora belopp på att ta värdefull trafik från de "nya" källorna. Samtidigt har vi t.ex. IDG, Schibstedt och Bonnier med god trafik utanför dessa områden. Aktörerna som tar dessa arbetar verkligen intensivt för att plocka länkar bl.a. från dessa och ni stödjer gärna det - ofta kan jag uppfatta utanför redaktionellt innehåll.

Istället får man den mindre värdefulla trafiken medan man annat än undantagsvis när man ställer hela navigeringen till att peka ut områden (vilket verkligen är något för småsajter att behöver göra) inte tar enskilda nyckelord med något värde.

Jag kan uppleva att det jag rapporterade om japanska Trend Micro och IDG är ett så tydligt exempel från det området det kan bli:

Trend Micro slutar annonsera i IDG?

Har IDG innehåll med långsiktigt värde? Absolut jag har själv levererat delar av det och jag tror knappast det innehållet genererar något värde för IDG som det är nu. Har IDG en struktur där man kan peka ut sådant långsiktigt värde? Nej. Är områden som brandväggar, antivirus o.s.v. inom säkerhet värd pengar om man tar den riktade trafiken? Ja det är den. Kostar det något för IDG att ta trafiken? Nej inte mycket alls därför att:

1. IDG har mängder av relevanta inlänkar på dessa områden och uppfyller alla andra tänkbara kvalitetsfaktorer.

2. Man har redan publicerat ett enormt stort relevant redaktionellt innehåll publicerat på webben som via struktur m.m. inte ger nytta.

3. Ett ännu större egentligen här bättre innehåll finns ej publicerat på webben som IDG äger och inte ger intäkter idag.

4. Domänen är gammal och många subdomäner finns. Stora "sociala" nätverk via bloggsamhällen finns nära associerade. Och så vidare...

Givet att man inte signalerar "problem" och har en vettig struktur så kan jag IDG givetvis ta alla värdefulla sökord inom IT topp sex till ett. Rent av precis som jag antydde tror jag nog att det IDG har med lite blick framåt troligen inte längre än ett år verkligen borde kunna oberoende av IDG internationellt ta utvalda relevanta sökord internationellt också.