Effektivare TV-program av "Robinson-typ" och allmänt tävlingar via navigation

2010-02-02

Navigation eller mappa i min metodik handlar om hur hjärnan tolkar kartor, labyrinter men mycket mer. Kunskap om det menar jag går att använda inte bara till effektivare reklam, text m.m. utan också till att skapa mer attraktiva tävlingar och dokusåpor t.ex. av Robison-typ:

"Vi inser att flera kraftfulla tillämpningar av mappa är möjliga vilka helt säkert kommer uttryckas separat bättre och vi nöjer oss här med lista dem:

1. Öka aktivitet i hippocampus för att stärka minnet av annan information.

2. Stimulera kreativitet genom att öka aktivitet som kan få “irrelevanta” minnen att aktiveras och därigenom peka ut nya lösningar.

3. Intressera t.ex. en besökare på en webbsida att söka sig vidare på den för att nå ett bonus.

4. Träna hippocampus för att stimulera tillväxt i av gråmassa och därigenom minska de problem ett flertal sjukdomar inklusive depression och stress orsakar.

5. Utforma tävlingar som är mer lockande.

6. Mer attraktiva dokusåpor t.ex. av Robinson-typ."

Från: Navigation och mappa i hjärnan

Det är ett område som är oerhört komplicerat och jag har ännu endast i det lilla med exempel pekat på hur det kan användas. Dessa exempel från olika företeelser är heller inte särskilt bra gjorda. Ändå är det ett område värt att titta på i väntan på bättre diskussioner som mycket möjligt kan kräva viss grundkunskap.

Börja gärna med:

Navigation och mappa i hjärnan

Ett antal exempel finns dock samlade. På Hedonimeter diskuteras ett stycke reklam där mappa används:

Kreativ användning av mappa

På Pryltrend finns också många exempel samlade:

"Pryltrend fungerar i mycket som ett laboratorium och anteckningsblock över företeelser relevanta för Hedonimeter. Nedan har vi ett urval av vad som dokumenterats för mappa eller som det mer allmänt kommer kallas där navigation:

Musikvideos med Leila K demonstrerar rött, blått och mappa
Länkar är blå och är navigation
Musikvideo med navigation och en kvinna i rosa
Rörlig 3D-visualisering av vätskekylt server-rack
Den manliga kraften av cigarr uttryckt i text
Världens 19 farligaste vägar
Lunchomelett med sötkryddig manlig styrka och härligt kvinnliga bär med läskande örtkryddor
Godisklubba med kreativa egenskaper
Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)
Samantha Fox- Nothing's gonna stop me now"

Från: Navigation och mappa i hjärnan

Det bör dessutom framgå att kopplingen till kreativitet är tydlig och att se inläsningen som ett projekt för att stimulera det är en möjlighet. Läs mer om det i:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg