Designen på nya Volvo S60 attraherar mig. Håller bilen god kvalitet och är miljövänligare än vanligt i sitt segment kan den sälja bra när ekonomin mer tydligt vänder uppåt. |
TT rapporterar att den svenska ägargruppen kan lämna ett finansierat bud på Volvo PV:
Jag har ingen affärsrelation med någon aktör som bjudit på Volvo eller för den delen (så vitt jag vet) träffat någon av dem eller haft annan kontakt. Inte heller har jag haft möjlighet (eller för den delen önskat) studera deras finansiering men Handelsbanken är en av de mest välskötta svenska bankerna så jag håller för mycket troligt att Jakobs bud är välgjort.
Geely är sämst för Ford
För Ford är Geely inte en bra köpare. Volvo är ett starkt varumärke med bra rykte och det är en kvalitetsbil. Tittar vi på bilmärken som köpts av kinesiska intressen kompletterar den utmärkt deras hemmamarknad medan utveckling av något jämfört kostar tid och pengar. Samtidigt kan det ta ganska lång tid att orka fram till något jämförbart och det gäller särskilt varumärke, säkerhet och möjligheten att förklara bilens säkerhetsnivå för kunden. Att Geely tycks förstå vilka bilar som hör framtiden till förstår vi från deras motto:
"Most environment-friendly
Most efficient
Most safest"
Från: Geely.com
Med ägare och aktörer som rör sig runt finansiering av Geely är dessutom förutsättningarna på hemmamarknaden exceptionella:
Volvo lär säkert bli en av de större bilmärkena i Kina i antagligen med tiden ett antal prisklasser. Det för ett bilmärke som redan har gott rykte i hela världen.
Jag kan inte för allt i världen tro att jag har fel i ovanstående och givet det skapar Ford en internationell konkurrent (inklusive i USA) av betydande mått. Givet att svenska köpare med finansiering finns är det självklart bättre köpare för Ford eftersom de inte alls kommer gynnas på samma sätt i Kina.
Vill vi ha Geely i Sverige? Nej!
När det gäller hur Geely som köpare påverkar Sverige är det givetvis så att de stora volymer Volvo som kommer att säljas i Kina inte kommer tillverkas i Sverige. Samtidigt kan det finnas problem med Geely som köpare. Notera hur alla möjliga aktörer engagerar sig blodiga över försäljningen av SAAB som är ett riktigt renoveringsobjekt med tveksam framtid i Sverige oavsett köpare.
Tänk er nu situationen att vi har en aktör med kopplingar till ledningen för en diktatur som börjar antyda att de ska flytta tillverkningen. Är det verkligen en bra situation när det kommer till ett företag med så pass många medarbetare och köper varor från mängder av företag runt om i Sverige? Vill vi implicit riskerna att ge kinesiska kommunistpartiet den typen av inflytande i Sverige? Nej.
Jag tror på handel och kontakt med Kina men för ett litet land som Sverige är Geely som ägare av Volvo för stort. Turerna runt SAAB visade det.