För Kronprinsessan Victorias bröllop krävs tyngden hos SVT

2009-12-08

Exakt när jag blev rojalist vet jag inte säkert. Det har funnits där nu ett tag men jag har egentligen inte funderat närmare på det förrän idag när jag läste Aftonbladet vi lunchen.

När jag var yngre var jag inte rojalist även om jag aldrig ansett att vi skulle avskaffa monarkin. Tvärtom ger den ju stora värden för Sverige och kostar egentligen bara små summor. Inte heller om vi införde republik eller helt enkelt bara tog bort monarkin utan övriga förändring känns det troligt att vi skulle införa någon väsentlig politisk skillnad eller att något behov av sådana finns. D.v.s. införde vi republik verkar det inte troligt att presidenten just skulle ges någon makt eller om så att något egentligt behov finns av det.

Oavsett har jag principiellt inte varit någon direkt anhängare av monarkin och skulle absolut inte bli lätt upprörd över att kungafamiljen inte behandlas med tillbörlig respekt. Likväl tycks det ha blivit fallet. Jag tror orsaken är både kungen och jag blivit äldre. Nu när han är i övermedelåldern liknar han mer konungarna man såg på porträtt i läroböckerna i grundskolan. Åldern har dessutom givit honom en värdighet som överträffar statschefer i andra länder och några skandaler eller andra problem orsakar vår statschef aldrig Sverige. Hur kan man vara annat än nöjd med Carl XVI Gustaf?

Foto: Ricardo Stuckert Licens: Creative Commons Attribution 2.5 Brazil

Kanske värderar man sådant mer när man själv blivit äldre? Och att man mer uppskattar händelser som Kronprinsessan Victorias bröllop liksom trevliga traditioner som hästparaden med de historiska uniformerna.

Vid Kronprinsessans bröllop behöver vi välja våra bästa resurser så att det blir en "högtid" minnesvärd under många år. Det är trots allt något som kommer med i flera generationers läroböcker. SVT har som jag konstaterat kompetens och vana att göra bra program:

Gomorron Sverige är det trevligaste TV-programmet

TV OnDemand och SVT Play

Aftonbladets reportage har vi nedan:

Kungafamiljen var rädd att TV4 skulle förvandla bröllopet till jippo

Om de har rätt i sin teori om orsaken är jag inte alls säker på. Jag tror nog att SVT:s förmåga att trovärdigt leverera avgjorde. Givet nivån de ligger på är det bara problem att ha ett till TV-bolag som ska sätta upp kameror och ha personal på plats. Sådant skapar bara problem och tryggast sköter SVT om det hela ensamma.