På Nyhetsbloggen har internlänkning diskuterats i flera längre artiklar och här tänkte jag istället peka på en väldigt enkel sak:
- Många som når en nyhet eller bloggpostning kommer till den direkt.
- Även om inte når många den utan att ha läst tidigare inlägg som det nya inlägget bygger op.
Läsare som regelbundet följer en blogg är i de flesta fall få jämfört med totala antalet läsare. Det gör det viktigt att peka ut relevanta sidor inte bara för att hjälpa läsaren att hitta vad denne söker och fördjupad information, utan också tidigare inlägg som det nya inlägget grundas på. Sådana inlägg kan läsaren ofta vilja läsa.
Exempel på SvD: Vit heminredning inför julen
Vi har ett fint exempel på SvD där Susan Larsson skriver om inredning. Nyligen såg jag att hon precis som jag sett att vitt är en fortsatt stark trend och vi kom båda till slutsatsen att det bör påverka julen:
SvD: Vit är årets julfärg!
Pryltrend: Är vitt årets julfärg?
Hon har följt upp det hon pekade på i flera inlägg där trevliga exempel på vit inredning för julen ges och senast visar hon upp en vit julgransfot, vita bakformar och en vit julstjärna (sådan man hänger i fönstret) i tidningspapper:
Stjärnor, stjärnor, stjärnor...
Det inlägget anknyter ju tydligt till det första och är närmast en fortsättning på det. Kanske borde det länka det första? Förutom att det kan intressera läsaren att få veta varför vit inredning är vad man "ska" köpa till julen visar det ju upp Larsson tänkt till kring prylarna hon visat upp.
Fler värden med redaktionell internlänkning
Internlänkning där det tillför läsaren värde kommer öka antalet sidvisningar per läsare. Det är alltid en bra sak. För bloggar är det ju heller inte ovanligt att inläggen publiceras via diverse olika kanaler, läsare m.m. och i dom situationerna bör det vara ännu viktigare. Åtminstone om man väljer att låta hela inlägget gå ut i strömmen.
Tittar man på sökmotorer har internlänkning traditionellt haft ganska stor betydelse (exakt hur det värderas just nu avstår jag från att diskutera här). Inlägg som rör samma sak och fortfarande är aktuell tydliggör ju detta genom internlänkning till varandra. Det sätt jag själv skulle göra det på är antingen (beroende på hur seriös publikationen är):
- Låta nya inlägg länka bakåt till tidigare fortfarande aktuella relevanta inlägg.
- Låta nya nyheter m.m. länka relevant innehåll och låta den sida som samlat representerar ämnesområdet länka ner till nyheter, artiklar m.m.
För Susan Larssons blogg kanske inte tid finns för den andra lösning men den första är ju enkel och tar ju väldigt lite tid.
Tidigare om internlänkning
Följande guide diskuterar hur man länkar från rätt från egna bloggar. Färdiga svar ges inte för alla de frågor som tas upp utan vissa saker för istället tas för tips på sådant man kan hålla ett öka på. Åtminstone när det gäller Google är den dessutom väldigt flexibel och klarar troligen att rätt tolka det mesta där viktigast är att saker är redaktionella så att läsaren faktiskt ges värde.
Rätt länkning internt från lokala egna bloggar
Följande guide där tester och recensioner diskuteras har ett avsnitt om internlänkning avseende dessa. Idéerna där går utmärkt att generalisera:
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
En betydligt mer avancerad guide har vi i och med denna där känslor i bilder diskuteras och hur dessa kan användas vid kategorisering av nyheter: