Att filtrera humör

2009-11-21

Jag delar helt den åsikt Viggo Cavling uttrycker på sin Resumé-blogg:

Hellre hjärna än hjärta i jobbet

Hans reflektion sammanfattas utmärkt med följande citat:

"För mig är detta inte företag utan sekter. Det viktigaste i de senare är inte hur man utför sina arbetsuppgifter utan hur man mår i hjärtat. Och hur andra UPPFATTAR­ att man mår i hjärtat."

Missuppfatta inte de åsikter jag gav som del av min lilla titt på svenska medier under min ledighet som att jag lägger mig i folks humör. Snarast tyckte jag att delar av media av och till dåligt filtrerade personliga känslor från sin bevakning inom t.ex. ekonomi där mediekrisen ibland för några kanske fick hela ekonomin att verka nattsvart?

Folk mår som de mår men som skribent är det bra om man kan undvika att låta det påverka innehåll av vissa typer. På en personlig blogg är uttryck av sådana känslor helt ok. Det är något av poängen med bloggar. För tidningar, nättidningar m.m. där redaktionellt innehåll strävar efter att vara objektivt är det olämpligt.