Dagens citat: Stefan Hallgren

2009-11-21

Dagens citat blev Stefan Hallgren som gjort en gästbloggning på Mindpark.se:

"1900-talsmakten ja. För varenda timme , månad och år som passerar in i den nya digitala världen, så blir den äldre och äldre, svagare och svagare. Fortfarande ofta med blicken kvar i de maktfullkomliga dynastiernas och politikens 1900-tal. Fortfarande ängsligt övertygade om att deras grundvärderingar fortfarande gäller. Rekryterandes samma chefsvirke. Spelandes samma golf. Odlandes samma politiska kultur. Målmedvetet snickrandes på sin egen undergång."

Från: Låtsas som om vi inte är gamla och konservativa

Vad som är intressant och gör det värt att citera är att det tar upp en viktig fråga värd att diskutera.

Jag tror att traditionella tidningar har en viktig roll kvar att spela i framtiden - Både redaktionellt och kommersiellt. Samtidigt känner jag att de är på väg att tappa möjligheter genom att inte anpassa sig.

Ta intäkter på nätet och ge tung redaktionell bevakning

Vad jag upplever missas har väldigt lite att göra med integration mot sociala medier, bloggar, sökmotoroptimering utanför den egna sajten o.s.v. vilket är lätt och kostar lite alternativt saknas praktisk betydelse eller ibland är olämpligt. Det handlar istället om att ta de möjligheter till intäkter på nätet som verkligen finns istället för att klaga.

Ett bra exempel är hur flera tidningar (tidigare i ett fall jag brydde mig att följa upp) säljer sökmotorvänliga länkar inom poker istället för att själva ta den trafik de har möjlighet till och därmed de intäkter som självklart finns där att hämta. Om intäkterna inte finns där varför skulle andra köpa sökmotorvänliga poker-länkar? Och det är lika självklart att tidningarna har goda möjlighet att ranka högt på de här sökorden om de bara brydde sig i att:

  • Hålla sig innanför riktlinjerna.
  • Lokalt optimera sina huvudsidor för ämnet.
  • Även prioritera nyhetsrapportering som ger respons i bloggosfären och andra indikatorer på läsarintresse.

Några inlägg som bättre diskuterat detta finns i urval nedan. Det första inlägget pekar ut några bra saker tidningarna genomgående missat men som har potential:

För tidningar: Att börja med

Poker och möjligheterna till tidningarna har när det kommer till trafik tog jag upp här med ett konkret exempel för Aftonbladet:

Google News har potential

Med den typen av intäkter i ryggen bör det inte vara något problem att bibehålla tung redaktionell bevakning. Åtminstone om man ser till att göra åtgärder i övrigt när det gäller vad man bevakar och håller produktion av "billigt" innehåll effektiv.

Fler relaterade inlägg

Kom alltid ihåg att Nyhetsbloggen bara är möjligheter. Jag bryr mig i princip aldrig i att anmäla någon för försäljning av länkar eller dyligt (med kanske ett eller två undantag ej rörande svenska aktörer):

Nyhetsbloggen är bara möjligheter

Mer om citat och hur de kan användas för bättre artiklar diskuteras i:

Citat ger bättre artiklar

Hallgren pekade också på "Marksänd TV:s totala marginalisering." och jag delar den uppfattningen och skrev tidigare följande om det:

Marksänd digital-TV var väl bra meningslöst?