Extremt kul om vampyrer och zombies

2009-11-24

Ledarredaktionens blogg, SvD, fick jag tips om en enormt komisk artikel på temat vampyrer och zombies:

Cultural notebook: days of the undead

Vad jag skrattade när jag läste den. Ändå finns det en del visdom. Intressantare demonstrerar artikeln ett användbart koncept för skribenter. Med den här typen av "liknelser" eller ännu enklare genom att citera från mer genomarbetade befintliga som denna kan vid behov på ett roligare sätt illustrera större frågor. Det var ju vad författaren till artikeln också försökte göra.

Om man måste välja - Vad är då bäst? Vampyr eller zombie? Jag tog och sammanställde några av argumenten i artikeln:

Vampyr Zombie
Individualister Mobb
Tradition och kultur Saknar personlighet
Vampyrer är sexiga Ruttnade och luktar illa
Smarta Blind ilska

Jag lutar nog åt att jag själv föredrar vampyrer. Här är en tanke: Varför gå och oroa sig över vampyrer? Är det inte för alla bättre att bli en? Det är svårt att se att någon egentligen förlorar på det.

Tipset om artikeln hittades här hos SvD:

Glöm verklighetens folk - nu debatterar vi vampyrer