Samarbetet mellan SvD och Metro har potential

2009-10-21

I Dagens Media finns att läsa att Metro och SvD ska samarbeta:

Metro och SvD i allians mot DN

Det handlar om en gemensam satsning på platsannonsmarknaden. Där finns även att läsa att Schibsted tidigare i år köpte in sig i svenska Metro vilket jag hade missat. Det börjar verkligen bli dags att göra en liten karta över svenska mediekoncerner och vad de äger.

Metro och SvD passar ihop

Mer samarbete bland tidningarna kommer löna sig och är rent av nödvändigt. Mellan SvD och Metro tror jag stora potentiella samarbetsvärden finns att hämta. Möjligheter tror jag är fler och större än vad som framgår i artikeln.

De liknar varandra i framställning och paketering. Det bör göra synergi lättare går att nå. Lägre kostnader kan t.ex. gå att nå genom att utnyttja samma bevakning i flera kanaler om än kanske paketerat på olika sett. Sådan förändrad paketering underlättas av att Metro är en gratis tidning med roligare ytligare (om än förvånansvärt elegant) paketering. Ett långt reportage eller bevakning i flera nyheter kan paketeras ner till något kortare i Metro.

Båda har under året nått ungefär lika långt i förnyandet av webbplatserna. Ända återstår huvuddelen (minst 50% oräknat nya tekniska trender) av arbetet och där bör det gå utmärkt att göra det till stor del gemensamt.

Samarbete kräver öppenhet

Både kort- och långsiktig effektivisering bör därför gå utmärkt att nå. Kring alla samarbeten krävs sedan:

  • Prestigelöshet och öppenhet.
  • Att man lugnt tar saker steg för steg.
  • Tydliga ägare.

Schibsted är dock duktiga så det kommer säkert gå bra.