Jas 39 Gripen allt närmare Brasilien

2009-10-21

Min gissning har varit och är att SAAB kommer få sälja Jas 39 Gripen till Brasilien. Orsaken bakom det är först och främst att saker likt magi skar sig med Frankrike:

Jas Gripen till Brasilien

Foto: Ministerstvo obrany České republiky

1. Brasilien söker teknik

Vidare är det en bra gissning att SAAB är mer benäget att dela teknik med Brasilien och just i denna affär tror jag att det är helt kritiskt. Brasilien håller på ta steget till ekonomisk stormakt och de vill få hjälp att gå till avancerad tillverkning. Det skrev jag om i:

Apropå JAS 39 Gripen i Brazilien

En mycket bra artikel om Brasiliens nya roll i världen publicerades nyligen i Dagens Nyheter (rent visuellt var hela den DN en av årets trevligaste nummer). En kortare version av den finns på webben:

Nu hoppas världen på Lulas Brasilien

Uppgifter i NyTeknik pekar på att jag får rätt:

Brasilianska flygtekniker redan inne i Jas-fabriken

NyTeknik hämtar uppgifter från ett pressmeddelande SAAB skickat ut:

Brazilian engineers already working on the Gripen fighter project

2. Lokala samarbeten viktiga

En kritisk faktor associerat till tekniköverföringen och den faktiska processen kan ligga i vilka lokala intressen man samarbetar med. NyTeknik ger följande uppgift:

"Saab har valt ut fem brasilianska företag som man vill samarbeta med – Akaer, Friuli, Winnstal, Minoica och Imbra Aerospace. De uppträder gemensamt under holdingbolaget T1."

För att bedöma värdet av samarbetet behöver man titta på hur det ser ut för Hornet och Rafale. Det har jag inte gjort och vågar därför inte tycka om T1.

3. Brasiliens DOD kritiskt

Övergripande politiska faktorer kan alltid i stora statliga affärer spela in. Här tror jag dock att det som tänkt verkligen är brasilianska DOD som kommer besluta. Det gynnar tror jag SAAB mer än Dassault.

4. Jas i Brasilien bra för Sverige

Avslutningsvis tror jag starkt på att SAAB tar denna affär. Jag tror att det kan visa sig ganska snabbt gynnsamt för andra delar av svensk industri genom att ge mängder av kringaffärer. På längre sikt ger det en bra grund för samarbeten och kontaktnät som kommer stärka ännu större delar av svenskt näringsliv.