Resumé visar att mediatidningar är samhällsviktiga

2009-11-06

Tungt fenomenala Resumé har sin inriktning mot media och marknadsföring. Just att den typen av tidningar går utanför sin ofta vanligaste typ av bevakning är ibland viktigt. De har en mycket tyngre erfarenhet och kunskap i hur diskret PR och dyligt fungerar som morgontidningarna inte har samma erfarenhet av.

Ett bra exempel har vi med Resumés bevakning av JKL senast med:

Försvarsministerns attack mot Göran Persson

De berättar att fenomenala Försvarsminister Sten Tolgfors på sin blogg kritiserat Göran Persson. Aktuellt inlägg hittas här:

Göran Perssons dubbla hattar

Metrobloggen slutar att dela annonsintäkter

Metrobloggen har nu slutat att dela annonsintäkter med respektive bloggare:

Metro slutar betala sina bloggare

Givet att den ekonomiska situationen är som den nu är kanske det är klokt? De har trots allt ganska många bloggare redan och även om en del försvinner lär säkert många kvarstå.

Samtidigt innebär det givetvis att färre anledningar finns till att starta en blogg just där.

Var ska man blogga?

De viktigaste alternativen när man ska starta en blogg diskuteras i:

Börja blogga i 14 enkla steg

Nofollow för sålda länkar

Att sälja länkar behöver inte vara felaktigt. Dels ska givetvis svensk lagstiftning avseende reklam vara uppfylld. Dessutom finns Googles riktlinjer vilka säger att attributet nofollow ska användas:

Paid links

Det är inte svårare än att skriva till rel=nofollow i länken. Exempel:

<a href="http://www.mintur.se/fotoskolan/lektioner/plata-inomhus" rel="nofollow">Fotoskolan lektion 6: Plåta inomhus</a>

Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar

Svenska Dagbladet skriver om deras erfarenhet av klickfrekvens i olika placering och kom fram till denna slutsats:

"Resultatet av dessa båda klicktest är väldigt tydligt. Länkar under texten fungerar allra bäst. De får 73 resp 65 procent av alla klicken. Länkarna i texten får mellan 21 och 29 procent av klicken. Länkarna i faktaspalten får knappt några klick alls, mellan 6 och 7 procent."

Från: Var klickar läsarna?

Slutsatser och tänk i övrigt är jag dock väldigt tveksam till. Jag upplever inte att de pekar på bäst läsvärde och ännu mindre möjligheter avseende sökmotorer.

Länka bra och tydligt

Min personliga åsikt och erfarenhet är att den typ av lösning vi använder på Nyfiken vital passar läsarna bra:

  • Tydlig information vad länken handlar kan ges utan att det stör.
  • Länkarna finns samlat separerat från text.

Det första är viktigt eftersom folk inte vill klicka runt i onödan. De klickar mindre ofta på länkar i brödtext eftersom risken för att de kommer fel upplevs stor.

Att länkarna är separerade gör det enkelt för dom som når nyheten men inte hittar vad de söker att gå vidare. Den situationen är vanligare än de flesta tror.

Komplettera med Adsense

Svenska Dagbladets undersökning (liksom vad jag såg en av de få gånger jag följt vilken Adsense som ger intäkter) pekar dessutom på möjlighet till en kompletterande typ annonsering med Adsense:

Denna typ av annons har flera styrkor:

  • Ger fler möjligheter för läsaren om de inte hittar vad de söker t.ex. efter och separerat från de redaktionella länkar.
  • Svenska Dagbladets test visar att detta är en bra plats.
  • Denna annonsering bör inte ta trafik eller möjlighet från befintliga annonstyper.

Här finns med andra outnyttjade pengar att hämta.

Mer om Adsense

Läs mer om Adsense hos Google:

adsense.google.com

Poker hos Aftonbladet

Eftersom "poker" är ett så värdefullt sökord är det för rättvisa bäst att även länka Aftonbladet när jag tidigare gjorde det för Expressen. Särskilt som de håller ungefär samma eller lite bättre kvalitet:

Poker | Aftonbladet

Bland de färska nyheter märks Poker-VM. Totalt 6 494 spelare var med från början i somras. Nu återstår bara nio spelare. Läs mer hos Aftonbladet:

Poker-VM - Skogshuggaren kan vinna 60 miljoner

Här gav jag dessutom poker en egen etikett eftersom det kanske är intressant att följa. Det avseende internettrafik, sökmotorer och dyligt.