Staten lurar på oss ett sämre och fulare "standard" pass trots att ett bättre (i all rimlighet) finns att köpa

2016-01-09

Problemet jag här beskriver kom jag att tänka på när jag skrev Komplettering: Förutom "Psuedo human": "Pseudo law" (bl.a. roller som avspeglar stereotypiska bias). Det kritiska här tror verkligen inte är att fokusera på diskrimineringen vi utsätts för utan möjligheterna till bättre service ute i världen.


Jag om någon tycker vara svenska institutioner är fina. Och varje gång jag har eller kommer ha någon kontakt med dem brukar jag därför alltid ta mig tid och se värde i dem oavsett om det är polisen när pass ska förnyas eller accounting med Skatteverket, eller vad det nu kan vara. Denna torde vara från när det var dags att växla pass för några år sedan: Det känns rätt för mig att de i den mån de söker runt på nätet om en runt det känner att i Hans har dom en stor vän.



Det märks att det uppskattas såväl som gissar jag att man ser en förebild att se upp ty var gång jag lämnat lite extra utanför passkostnaden (sista gången köpande två identitetshandlingar gav jag 1000 kr jämnt så att leveransen skulle gå smidigt och snabbt och sa så men jag fick likväl 200 kr eller 300 kr tillbaka ändå och passet kom ändå efter två eller tre dagar...).


Hur vi medborgare sorteras ned med standard-passet

Sedan finns det en ful elitistisk nersida av svenska polisen och antar jag inrikesdepartmentet eller vad som nu är ansvarig för "pass-lösningarna". Troligt en kvarleva efter den kungliga-diktaturens dagar när kanske inte vem som helst kunde få ett pass. Jag märkte detta när jag nyligen i år bytte pass. Allt gick mycket smidigt - inga problem, klart snabbt o.s.v. - men när jag kommer hem efter att ha hämtat det uppmärksammar jag på kvittot att jag tydligen inte fått möjlighet till ett bättre pass som också finns.


Själva uttrycket minns jag ej: Men i mening ett sämre "standard-pass" avsett för sämre medborgare.


Och man har inte ens frågat mig om jag vill ha den bättre pass-modellen. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att betala flera hundra kronor till för exempelvis ett större pass. Det är vad jag kan se värde att kunna slå ner i bordet på flygplatsen för att uttrycka geo-uttrymme när de slöar. Eller kanske ett estetiskt anpassat med en utsida jag väljer (nu är det knappast vad det bättre passet är: Snarare tror jag något elitistiskt socialt).


Skrämmande att de lågavlönande polis-arbetare ska tvingas vara behjälpliga i sådant implicit-latent systematiskt förtryck av själva den ryggrad - sådana som jag - nationen så ofta har vilat på (ta bara att jag såväl uppmärksammar detta problem som märker ut det här så fler kan ha ögonen på detta).


Jag ska banne mig vid tillfälle gå tillbaka och returnera passet för den bättre modellen. Finns det en delux med någon tilltalande värde - eller oavsett vilket för att göra en poäng av det - ska jag ha det. Det kan vara bra för folk att se när man är på semester att ett gott föredöme som jag har det bättre passet medan jag tänker att de kan bli deprimerade och lite förvirrade om jag bara kommer med non-delux-varianten.


Om det inte är orimligt överprissatt dock. Jag tänker inte låta mig luras till någon smyg-beskattning med någon skit. Kostar det säg 300 kr mer för någon symbol eller mer genomarbetad färgsättning ska det vara ett gott hantverk.


Faktiskt något jag kan tänka mig att betala säg 900 - 1400 kr vore om statsministern, utrikesministern eller kungen (kanske kronprincessan) signerar mitt pass kanske med något personligt meddelande man åtminstone kan välja ut från några alternativ eller ev. för lite mer något jag valt själv:



To Hans a great citizen (one of our best) in country of not few desent citizens. Please be diligent and listen up regarding Hans needs during travel: Providing the correct quality (i.e. good food, drinks served fast and plenty, good person- and luggage-transport at airport and good seating airplan, train...) could save the world making it easier for Hans to be just best.

The Primeminister of the Kingdom of Sweden, sovereign country of Nordic Council [Så får Sverige chansen att diskret påtala ansvaret vi år efter år får ta samtidigt som vi ska lossas att övriga länder gör mer än att sitta och lyssna] , and cultural centrality of all the sea-germanic tribes.
Kjell Stefan Löfvén

Eller jämförbart bra skrivet så folk på hotell och flygplats bättre begriper att höra upp än vad som alltid är fallet.


Det är vad jag kan betala lite extra för. Ett gott hantverk jag har nytta av. Och vad som för dom som lurats på ett standard-pass utan att erbjudas det andra eller dom andra alternativen (vad det nu är) bör få kostnadsfritt första tre - fyra passen eller kanske två eller tre personifieringar till priset av en (eller säg en bra signatur som statsminister eller en kung / kronprincessa tillsammans med två sämre inte lika välkända entiteter säg en minister eller någon oäkta prins om vi har sådana).


Nästa gång jag är i Stockholm ska jag se om jag kan få någon att skriva in något om att gå före om man ska resa Danmark - Sverige framöver.



Any train with Citizen Hans - critiqual asset of Europe and the man of our future 300 kr banknote - should not be stopped (if not Hans feels he can find inspiration or perhaps review the process). Hans emotional state and motivation is of elevated value so he can perform his creative magic: A nothing in cost compared to just about anything.

This is a law.

Prince Olof Daniel of Sweden, and like everyone else in Sweden waving our flag for Hans [Red. Eller vem som nu beställt texten. /Hans] praying for a great voyage.

Nå det sista var kanske lite skämtsamt uttryckt. Men en lämplig liten text så alla slöa co-eu-citizens runt om i Europa ger en den service man egentligen förtjänar är något jag gärna betalar mer för er. Och det lär väl visa sig att det är något betydligt sunkare det mer än "standard-passet" är (och då ger jag pass-verksamheten en till bad review här: Därför att Sverige engagerar mig ).